Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Kuvan liittäminen hakemukseesi – Ollako vai eikö olla?

kuva-tyohakemukseen

Oman kuvan lisääminen ansioluetteloon ja työhakemukseen on yleistynyt, mutta se ei ole edelleenkään pakollista. Kuva ei saa vaikuttaa mitenkään hakuprosessiin, oli se sitten hakemuksessa tai ei. Päätös tehdään edelleen vain pätevyyden ja työhön sopimisen perusteella.

Aiemmassa artikkelissamme ”Avoin työhakemus – Voiko sen syödä?” kävimme läpi, että hakemus on markkinointikirje. Eli yrität myydä osaamisesi ja persoonallisuutesi työnantajalle, jotta hän valitsisi sinut. Kuva kertoo paljon hakijan persoonallisuudesta. Oman kuvan liittämisellä voi siis erottautua isostakin joukosta hakijoita. Kuvallinen hakemus jää myös paremmin työnantajan mieleen, kun kuvan voi yhdistää hakijan nimeen. Täytyy kumminkin muistaa, että kuvan pitää olla hyvälaatuinen ja edustava. Suosittelemme perus kasvokuvaa lomakuvien sijasta. Viimeinen asia, minkä haluat hakemuksessa ja kuvassa näkyvän, on epäammattimaisuus.

Kuvan lisääminen hakemukseen auttaa oman brändin kehittämisessä. On todistettu, että kuvan lisääminen auttaa kasvattamaan luottamusta ja uskottavuutta. Saman kuvan käyttäminen esimerkiksi LinkedInissa tai muualla sosiaalisessa mediassa, luo ammattimaisen kuvan sinusta. Useat uutislähteet maailmalla lisäävät artikkelin alkuun tai loppuun kuvan kirjoittajasta. Mikäli kuva ei ole itse artikkelissa, niin usein sen löytää klikkaamalla kirjoittajan nimeä, jolloin pääsee kirjoittajan esittelysivulle. Kirjoittajan kuvan lisäämisellä he luovat luottamusta kirjoittajaan ja tämä lisää uskottavuutta itse artikkeliin. Esimerkiksi Washington Post ja Forbes julkaisevat artikkelissa kirjoittajan kuvan. The New York Times ja The Wall Street Journal ovat tehneet kirjoittajille omat henkilökohtaiset esittelysivut joihin pääsee, kun klikkaa kirjoittajan nimeä.

Millainen on hyvä kuva?

Kuvan tekninen laatu pitää olla kohdillaan eli kuvan täytyy olla oikein tarkennettu ja sinun pitää erottautua tausta hyvin. Kuvaksi parhaiten sopii ihan kasvo- tai rintakuva. Kuvassa ei saa olla muita henkilöitä ja kuvassa kannattaa olla pukeutunut, niin kuin olisit haastatteluun tulossa.

Halutessasi voit laittaa itsestäsi vapaamman kuvan esimerkiksi, jos olet urheilullinen tai muuten aktiivinen, niin voit korostaa sitä kuvassasi. Kuva voi olla ulkona otettu tai muussa tilassa mikä korostaisi kirjoittamisia asioita hakemuksessa. Kyseessä ei ole passikuva, joten on hyvä tai jopa suotavaa hymyillä. Katse kannattaa myös olla suunnattu kameraan, koska ”puhuttelet” kuvallasi CV:n tai hakemuksen lukijaa. Kuvaa voi myös käsitellä erilaisissa kuvanmuokkausohjelmissa, mutta liikaa sitä ei kannata tehdä.

On hyvä muistaa, että kuva on vain yksi osa hakemusta. Hyvä valokuva ei pelasta, jos muu osa työhakemuksesta on pielessä. Teksti kertoo enemmän itse hakijasta ja siinä on hyvä olla jotain sykähdyttävää, niin kiinnostus herää lukijassa.

10 asiaa jotka tulee ottaa huomioon CV/hakemus kuvassa

  • Kasvo- tai rintakuva
  • Kuvan pitää olla hyvälaatuinen ja edustava
  • Oikeanlainen tarkennus ja erottautuminen taustasta
  • Pukeudu kuvaan, niin kuin haastatteluun olisit menossa
  • Ammattimaisuus
  • Kuvassa ei saa olla muita henkilöitä
  • Se ei ole passikuva eli on lupa hymyillä
  • Tuo oma persoonallisuutesi esille
  • Katse pitää olla suunnattuna kameraan
  • Käytä kuvanmuokkausohjelmia harkiten

 

HR-Konsulttimme Jutta Ollilan haastattelu

 

jutta-rytila

Kysyimme HR-konsultiltamme Jutta Ollilalta, että mitä mieltä hän on kuvien lisäämisestä hakemukseen.

Mitä koet kuvallisen hakemuksen tarjoavan kuvattomaan hakemukseen verrattuna?

"Kuva antaa hakemukselle kasvot. Silloin hakemus ei ole pelkän työkokemuksen selaamista, vaan ajattelee oikeasti sitä hakijaa, sitä ihmistä"

Onko kuvaton hakemus heikommassa asemassa kuin kuvallinen hakemus?

"Ei välttämättä, koska työkokemus ja hakemus on kuitenkin tärkeintä. Kuva luo kuitenkin yleensä hyvää fiilistä ja tukea tekstin rinnalle"

Minkälainen kuva olisi sinun mielestä hyvä?

"Kasvokuva on kyllä paras. Pidän hymyilevästä ja asiallisesta kuvasta, jolloin ihmisestä saa miellyttävän mielikuvan. Joskus vähän kieli poskella laitetut kuvat voi naurattaa ja voivat jopa sopia tiettyihin työtehtäviin. Pääasiassa kuitenkin neutraalimpi kuva on parempi"

Minkälainen kuva ei saisi olla?

"Harvemmin lämpenen sellaisille ”duckface selfieille”. Niistä tulee ehkä pinnallinen tunnelma ja eihän ihminen nyt sellaiselta näytä normaalissa arjessa. Tai siis käytä semmoista ilmettä. Juhannusriennoista otettu kuva kaljapullo kainalossa harvemmin myöskään luo sitä parasta ensivaikutelmaa ihmisistä"

Kirjoittaja Sami Kyngäs

Muita artikkeleita aiheesta Työelämä:

  • Työelämä Vuorovaikutustaidot työelämässä – Miksi ne ovat tärkeitä ja miten niitä voi kehittää?

    Vuorovaikutus on mielenkiintoinen ala, jota on viime vuosina tutkittu todella paljon – ja monesti nimenomaan työelämäkontekstissa. Erilaiset vuorovaikutussuhteet tiimeissä sekä johtaja-alainen-suhteet ovat saaneet myös paljon näkyvyyttä mediassa. Mitä vuorovaikutus oikein on ja miksi se on niin kiinnostavaa? Erityisesti 2010-luvulla on työelämässä ja johtamisessa korostettu avoimen ja vuorovaikutteisen työyhteisön ideaalia. Vuorovaikutuksella tarkoitetaan kahden tai useamman asian vaikutusta toisiinsa. Suomen kielen sana…

    Lue lisää
  • Työelämä Työmokat – miten selvitä niistä menettämättä kasvojaan?

    Oletko joskus lipsauttanut pomon kuullen jotain, mitä ei olisi pitänyt? Oletko myöhästynyt tärkeästä asiakastapaamisesta tai tehnyt virheen, jonka paikkaaminen on maksanut työnantajallesi rahaa? Älä huoli! Kaikki me teemme virheitä niin töissä kuin elämässä yleensäkin. Tärkeintä virheiden tekemisessä on kuitenkin se, miten niistä toipuu ja mitä niistä oppii. Kaikista parhaimmat asiat syntyvät yleensä yrityksen ja erehdyksen kautta. Tämä ajattelutapa on noussut…

    Lue lisää
  • Työelämä Vuoden viimeinen postaus – muutoskyvykkyyttä ensi vuodelle

    UKKO.fi:n kulunut vuosi on ollut vauhdikas. Vuonna 2017 olemme oppineet ja tehneet paljon ja vuoteen on mahtunut yllättäviäkin käänteitä, joihin sekä työntekijöidemme että kevytyrittäjiemme on pitänyt sopeutua ripeästi. Haluammekin kiittää aktiivisia ja ahkeria käyttäjiämme, joita on jo yli 42 000! Teidän ansiostanne mennyt vuosi oli jälleen edellistä menestyksekkäämpi. Ensi vuonna me aiomme olla entistä joustavampia, ripeämpiä ja parempia siinä, mitä teemme.…

    Lue lisää