Kevytyrittäjyyden aloittaminen – 6 vinkkiämme jouhevaan toimintaan!
Oletko juuri aloittanut kevytyrittäjyyden tai mietit siihen ryhtymistä? Hienoa! Käytännössä kevytyrittäjyys on helppoa, mutta jos asiakashankinnasta haluaa tehdä mahdollisimman jouhevaa ja omasta liiketoiminnasta siten kannattavaa, kannattaa tutustua näihin kuuteen aiheeseen:
1. Testaa ideaasi
Siis ota ensimmäinen keikka vastaan. Mikäli oma kevytyrittäjyys on vasta alkutekijöissään, voi tuntua vaikealta nähdä omaa toimintaa heti kokonaisuutena. Ei kuitenkaan hätää, sillä omaa toimintamallia voi ja kannattaa silti lähteä testaamaan. Tekemällä nimittäin oppii!
Lue myös: Miten jalostaa liikeideasta kannattavaa liiketoimintaa?
2. Hinnoittele oikein
Hinnoittelu on haaste ja sen tietää jokainen itsensä työllistäjä. Kyse on tasapainottelusta: mitä tarvitsee pärjätäkseen, mitä kokee ansaitsevansa ja mitä asiakkaat haluavat maksaa.
Hyvä uutinen on muistaa, että jos liikeidea on toimiva, tasapaino on myös olemassa ja sitä myöten löydettävissä. Hintajumppaa ei kuitenkaan onneksi tarvitse harrastaa aivan yksin, vaan apuna kannattaa käyttää esimerkiksi palkkalaskuria sekä kevytyrittäjän hinnoitteluopasta.
Lue myös: Hinnoitelu ei ole magiaa
3. Ole löydettävissä
Kyllä, verkostoitumisesta jaksetaan toitottaa edelleen. Miksi? Koska se on tärkeää.
Verkostoitumisen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa väkinäistä small talkia tai pönötystä. Tärkeää on, että sinä ja ideasi tulette huomatuiksi. Twiittaa omia tekstejäsi, Instagrammaa kuvia tuotteistasi tai varaa pöytä alan tapahtumastasi – kunhan teet itsestäsi löydettävän!
Lue myös: Verkostot ovat timanttia kevytyrittäjälle!
4. Päätä työtila
Vaikka moni kevytyrittäjyyden aloittanut nauttii eritoten sen tuomasta paikkavapaudesta, kannattaa itselleen varmistaa ainakin joku rauhallinen tila, jonne pääsee tarpeen tullen koska vain.
Tarkista lähikirjaston työskentelytilat tai raivaa työlle rauhoitettu nurkka olohuoneeseen. Jos oma työergonomia sallii, voi läppärin ja kahvikupin kanssa käpertyä toki sohvallekin. UKKO.fi-käyttäjät vuokraavat myös co-working -tiloja etuhintaan. Tärkeintä on pitää huolta siitä, ettei puolipäivää kulu aina vapaan tai pistokkeen lähellä sijaitsevan kahvilapaikan löytämiseen.
5. Varaudu hiljaisuuteen
Suomessa yrittäjä törmää yleensä termiin hiljainen heinäkuu. Mitä tehdä sitten, kun keikkaa ei ole?
Säästöjä on tietysti hyvä olla, mutta hiljaisiin kausiin kannattaa valmistautua myös muulla kuin rahaa säästöön hamstraamalla. Suunnittelutöitä, organisointia ja esimerkiksi oman brändin tai pitchin hiomista on hyvä tehdä juuri silloin, kun muu kiire ei ole tiellä ja keskeytykset ovat minimissään.
Älä myöskään unohda myyntiä – ilman sitä keikkoja harvemmin tipahtelee jatkossakaan.
Lue myös: Myynti on kevytyrittäjän tärkein taito
6. Valmistele pitch
Äskeisessä kohdassa mainittiin pitch. Mikä se oikein on?
Kysymykseen on hyvä vastata kysymyksellä: Osaatko kuvailla yhdellä tai muutamalla lauseella, millaista palvelua tarjoat ja miten asiakkaasi siitä hyötyy?
Pitch, vastaa näihin kysymyksiin hissimatkan pituisella virkkeellä. Siksi Suomessa pitchausta kutsutaan usein myös hissipuheeksi. Tarkoitus on saada kuulija ymmärtämään toimintasi ja kiinnostumaan kuulemaan lisää.
Lue myös: Parhaat vinkit hissipuheen laatimiseen
Lue lisää aiheesta!
Liiketoimintasuunnitelma pohjana toiminnan aloittamiselle – Mieti nämä kuntoon ensin
Kevytyrittäjyyden ensiaskeleet: näin hankit ensimmäisen keikkasi
Aloittavan yrityksen markkinointi – Mistä uuden yrityksen markkinointi kannattaa aloittaa?
Kirjoittaja: Saara Teirivaara