Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Vieraskynä: Mikroyritysten Suomi

Suurin osa (93 %) kaikista Suomen yrityksistä on mikroyrityksiä eli 1–9 hengen yrityksiä. Yrittäjistä 65 prosenttia työllistää vain itsensä.

Tästä huolimatta Suomen hallitus on pitkään keskittynyt vain yli 250 henkilöä työllistäviin suuryrityksiin, joita on koko maassa 0,2 prosenttia.

Pk-yritysten (pienet ja keskisuuret, 10–249 henkilöä) aseman parantamisesta on kyllä puhuttu, mutta mikroyrityksistä ei ole puhuttu. Onkin ollut ilahduttavaa kuulla, että viime aikoina ministerit Jari Lindström ja Olli Rehn ovat maininneet puheissaan mikroyritykset. Hallituksen kaavailemassa työllisyys- ja yrittäjyyspaketissakin otetaan huomioon nyt myös yksinyrittäjät.

Yrittäjyys ja ylipäätään työelämä ovat muuttuneet ja se näkyy muun muassa siten, että itsensä työllistäjien ja kevytyrittäjien määrä on kasvanut. Toimeentulo voi koostua esimerkiksi osa-aikaisen palkkatyön ja laskutuspalvelun kautta tehtävän työn yhdistelmästä. Joustavuus ja yksinkertaisuus nousevat tärkeään rooliin työelämän murroksessa. Moni tahtoo myös kokeilla kevytyrittäjyyden avulla, voisiko oma yritysidea kantaa ja onko itsessä yrittäjäainesta.

Yksinyrittäjä kukkakaupassa

Yksinyrittäjä voi saada apua sesonkiruuhkan purkuun palkkaamalla kevytyrittäjän apuun.

Itsensä työllistäminen on yhä useammalle varteenotettava vaihtoehto tulevaisuudessa. Oman työn myynti ja hinnoittelu on kuitenkin monelle alkavalle yrittäjälle vaikeaa. Laskutuspalvelun avulla voi yrittämistä hieman harjoitella ennen oman yrityksen perustamista.

Harva tulee ajatelleeksi, että kevytyrittäjää voi käyttää myös apuvoimana omassa yrityksessä. Kevytyrittäjä on joustava vaihtoehto palkatun työntekijän tilalle yrityksen kausi- tai ruuhkahuippujen tasaamiseen. Yritys maksaa ainoastaan työsuorituksen laskutuspalveluyritykselle, joka taas maksaa työntekijälle (kevytyrittäjälle) palkan sekä palkkaan liittyvät sivukulut.

Työelämä on muuttunut paljon siitä, mitä se on ennen ollut ja sen vuoksi on hyvä, että myös työn tekemisen muodot muuttuvat.

Kirjoittaja Jari Jokilampi on Suomen Uusyrityskeskukset ry:n toimitusjohtaja ja toiminut yrittäjänä vuodesta 1984 lähtien.

Lue myös

Itsenäisten yrittäjien määrä ja liikevaihto kasvussa

Mikä on pienyrittäjä ja miten sellaiseksi ryhdytään menestyksekkäästi?

Yksityinen elinkeinonharjoittaja – mitä se oikein tarkoittaa?

 

Muita artikkeleita aiheesta Yrittäjyys:

  • Yrittäjyys Opiskelija - työllistä itsesi toiminimiyrittäjänä

    Toiminimiyrittäjäksi helposti Moni opiskelija tekee töitä opintojensa ohella, jotta rahaa jäisi muuhunkin käyttöön kuin aivan välttämättömiin menoihin. Työkokemuksen kartuttaminen on myös tärkeää jo tulevan uran kannalta. Työn hakeminen ei kuitenkaan aina ole helppoa, ja se koetaan usein hankalana. Nimittäin kaikki eivät pääse itselle mieluisaan osa-aikatyöhön, kesätyöhön tai harjoitteluun runsaan hakijamäärän vuoksi. Tällöin onkin mietittävä löytyisikö muita vaihtoehtoja työkokemuksen kartuttamiseen. Tässä…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Suorittaminen on yleinen trendi ja ympäriltä opittu asia – vapautuessamme siitä yrityksemme alkavat kukoistaa

    Jokainen yrittäjä haluaa luonnollisesti yrityksensä menestyvän mahdollisimman hyvin, joten omalle yritykselle annetaan paljon huomiota, aikaa ja omaa panosta. Työn touhussa kuitenkin oma jaksaminen ja hyvinvointi saattavat usein unohtua, tai ne koetaan toisarvoisena. Kun on paljon tehtävää ja tunnollinen yrittäjä haluaa tehdä kaiken vielä mahdollisimman hyvin, ei aina huomatakaan, mikä todellinen jaksamisen tila itsellä onkaan, tai mitä töiden vastapainoksi kaivattaisiin. Jutellessani…

    Lue lisää
  • Yrittäjyys Kuulakärkikynän käyttöohjeet ja mykkä asiakaspalvelija – kokosimme netin oudoimmat tarinat tiskin molemmilta puolilta

    Asiakaspalvelija tai asiakkaidensa kanssa viestivä yrittäjä pääsee tapaamaan työssään monenlaista väkeä ja vastaamaan mitä erikoisempiin kysymyksiin. Kokosimme tähän artikkeliin mielenkiintoisimmat löytämämme asiakaspalvelutarinat.  Voisinko ostaa ruudullista maalia? Tilaisin myös viherkasvin, jota ei tarvitse kastella, kiitos! Tällaiseen materiaaliin törmäsimme, kun metsästimme oudoimpia sattumuksia asiakaspalvelussa sekä asiakkailta että asiakaspalvelijoilta. Lähes jokaisella suomalaisella pääministeriämme myöten on kokemusta jonkinlaisesta asiakaspalvelutyöstä.  Myös yllättävän moneen työhön, jota…

    Lue lisää