Arvioitu lukuaika: 1 minuutti

Älä pelkää YouTubea – videot ovat kätevä tapa päästä lähelle asiakkaita

mies-kuvaa-youtube-videota-kameralla

Tiesitkö, että Youtube on Googlen omistama ja käytännössä katsoen maailman toiseksi käytetyin hakukone? Oletko miettinyt videomarkkinointia, jolla löydyt myös hakukonetuloksissa?

Videot ovat selvässä nousussa ja niitä kulutetaan tänä päivänä paljon. Etenkin nuorten keskuudessa Youtube on erittäin suosittu ja käytetty sosiaalisen median kanava. Käyttäjät voivat ladata palveluun videoita, sekä katsella ja jakaa niitä.

Tämä on Youtube-blogisarjan ensimmäinen osa, jonka tarkoituksena on madaltaa kynnystä videomarkkinoinnin aloittamiseen.

Videot jäävät paremmin mieleen

Youtube on loistava keino kasvattaa näkyvyyttä. Sinne ladataan joka minuutti satoja videoita ja niitä katsellaan koko ajan kasvavalla vauhdilla. Ei siis ihme, että Youtube-videot on huomattu tehokkaaksi markkinoinnin tavaksi.


Videot ovat sisältöä, johon törmätään silloin, kun sitä eniten kaipaa. Se ei myöskään vanhene muutamassa viikossa. Videon kautta pääset tuomaan esille oman alasi asiantuntijuutta, saat näkyvyyttä ja tavoitat ihmisiä. Ja vielä ilmaiseksi!

Youtubessa on suuri ja aktiivinen yleisö, jonka ansiosta siinä paljon potentiaalia ja mahdollisuuksia oman osaamisen markkinointiin.

Visuaalinen sisältö jää myös usein tekstisisältöä paremmin mieleen, ja sitä katsotaan keskimääräisesti pidempään kuin tekstipohjaista sisältöä.

Youtube-kanavan luominen on helppoa

Oman tilin luominen ja videoiden lataaminen Youtubeen on helppoa. Jos sinulla ei ole vielä Google-tiliä, aloita luomalla sellainen. Tämän jälkeen pääset rakentamaan oman profiilisi Youtubeen.

Kanavan profiili kannattaa hioa kuntoon, jotta se on kutsuvan näköinen. Anna kanavallesi nimi ja keksi sille tiivis, mutta informatiivinen kuvaus. Profiilikuvaan ja banneriin kannattaa myös panostaa, sillä visuaalisuus herättää uteliaisuutta. Selkeä kuva ja omaa aihealuettasi kuvaava banneri tuovat varmemmin katsojan takaisin.

Nainen ottaa kameralla valokuvaa

Lopuksi on suositeltavaa lisätä avainsanoja, jotka kuvaavat parhaiten asiantuntijuuttasi ja videoidesi aiheita. Avainsanat auttavat ihmisiä löytämään videon ja nousemaan korkeammalle hakutuloksissa.

Kokeileminen ei maksa mitään

Videomarkkinointi on nyt kovassa nosteessa. Se on entistä nopeampi, tehokkaampi ja hakukoneystävällisempi tapa tavoittaa oikea kohderyhmä. Videot ovat myös kustannustehokas tapa ratkoa asiakkaiden usein kysyttyjä kysymyksiä.

Tämä markkinointitapa avaa uusia mahdollisuuksia etenkin yrittäjille sosiaalisen median yhtenä työkaluna. Videoihin on helppo palata ja niiden hyöty oman osaamisen markkinoinnissa voi olla pitkällä tähtäimellä etu muuhun markkinointiin nähden. Tartu rohkeasti kameraan ja kokeile kuinka yleisösi reagoi!

Seuraavassa artikkelissa kerromme tarkemmin Youtube-videoiden tekemisestä, ja annamme vinkkejä oikean kohdeyleisön tavoittamiseksi. Pysy siis kuulolla!

Kirjoittaja Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Yrityksen graafisen ilmeen luominen – näillä vinkeillä onnistut

    Kuulostaako yrityksen graafinen ilme asialta, josta huolehtiminen kuuluu suurille pörssiyhtiöille ja trendikkäille startupeille? Joltakin etäiseltä brändihaihattelulta, jota harrastavat tiimit täynnä ihmisiä, joilla on päässä silmälasit ilman linssejä ja jotka tunnistavat fontin haistamalla paperia, jolle se on painettu? Vaikkakin suurilla yrityksillä on enemmän resursseja käytettäväksi heidän ilmeensä luomiseen ja ylläpitoon, niin sitä voi tehdä myös pienellä budjetilla ja ilman kohtuutonta vaivan…

    Lue lisää
  • Markkinointi Yrittäjän somevirheet – Vältä näitä 7 asiaa sosiaalisessa mediassa

    Olemme jo aikaisemmin kertoneet, mitä asioita sosiaalisessa mediassa kannattaa tehdä. Vastavetona kyseiseen artikkeliin tuomme tällä kertaa esille asioita, joita kannattaa välttää sosiaalisessa mediassa. Seuraavia seitsemää asiaa kannattaa välttää tai unohtaa kokonaan, jos haluat antaa itsestäsi yrittäjänä asiantuntevan kuvan somessa. 1. Ylimielisyys Yleisesti ottaen sosiaalisessa mediassa vallitsevat samat säännöt kuin muuallakin. Kohteliaisuudella ja käytöstavoilla pääset jo pitkälle. Ylimielisyys voi kostautua hyvin…

    Lue lisää
  • Markkinointi Yritysblogin kirjoittaminen - Näin kirjoitat timanttisen tekstin yritysblogiin

    Tuskailetko välillä sitä, miten saisit blogiteksteistäsi huokuttelevia ja napakoita? Tai onko kirjoittaminen vasta haaveissa, etkä tiedä, miten hyvä blogiteksti kirjoitetaan? Näitä kuutta vinkkiä noudattamalla kynäilet taidokkaan tekstin yritysblogiin. Bloggaaminen on yrittäjälle ja kevytyrittäjälle loistava tapa tuoda esiin osaamistaan ja asiantuntemustaan sekä hankkia uusia asiakkaita. Ihmiset viettävät paljon aikaa verkossa, joten siellä heidät myös tavoittaa. Oikean kohderyhmän ulottuvilla taidokas blogiteksti voi…

    Lue lisää