Arvioitu lukuaika: 2 minuuttia

Vloggaaja-vaikuttajat ovat Youtuben seurattuja staroja

mies-kuvaa-youtube-videota

Vaikuttajat ovat nopea keino tavoittaa kuluttajia. He ovat trendien suunnannäyttäjiä, jotka korvausta vastaan luovat kiinnostavaa sisältöä uusimmista villityksistä kuluttajille. Tänä päivänä vaikuttajilla on todellista vaikutusvaltaa, etunenässä sosiaalisen median kautta. 

Vaikuttajamarkkinointi on kasvava markkinointiviestinnän osa-alue, jota monet yritykset ja yrittäjät hyödyntävät mainonnassaan jatkuvasti. Sosiaalisen median vaikuttajat ovat haluttuja yhteistyökumppaneita, sillä he tuntevat oman yleisönsä ja tietävät miten heidät tavoittaa parhaiten.

Yhteistyövideot suosittuja sisältöjä

Videoiden kulutus on kasvanut räjähdysmäisesti, ja kasvun myötä Youtube on noussut suosituksi vaikuttajamarkkinoinnin kanavaksi. Parhaimmillaan suosittujen Youtube-vaikuttajien tekemillä videoilla voi olla jopa miljoona näyttökertaa.

Vaikuttajien ja mainostajien välisten yhteistyövideoiden suosituimpia sisältöjä ovat erilaiset vinkki- ja opastusvideot, elämäntilanteista kertovat videovlogit sekä pelivideot.

Sisältöjen suunnittelussa on hyvä antaa vaikuttajalle vapaat kädet, sillä he tuntevat erilaisia kohderyhmiä varsin syvällisesti ja tietävät minkälaista materiaalia kannattaa jakaa.

Viime aikoina pinnalla on ollut brändilähettilyys, joka on noussut kampanjalähtöisen yhteistyön rinnalle. Brändilähettilään kanssa solmitaan pidempiaikainen yhteistyökuvio, jonka aikana vaikuttaja tuo sovittuja asioita esille omissa kanavissaan esimerkiksi blogin tai videovlogin muodossa.

Vaikuttajat suosivatkin nykyään pidempiaikaista yhteistyötä, jolloin he pystyvät sitoutumaan brändiin aivan eri tavalla. Näin he voivat tutustua tuotteeseen tai palveluun pidemmän aikaa, ja raportoida kokemuksistaan pitkin matkaa.

Mikrovaikuttaja vai somejulkkis?

Vaikuttajan oman yleisön ja tavoiteltavan kohderyhmän yhteensopivuus on tärkeää, koska ainoastaan silloin ihmisiä voidaan puhutella uskottavasti. Paras lopputulos syntyy silloin, kun vaikuttaja on aidosti kiinnostunut brändistä – riippumatta siitä, kuinka paljon hänellä on seuraajia.

Ymmärrettävää on, että markkinoinnissa halutaan käyttää panostukset isoille nimille, joilla saattaa olla kymmeniä tuhansia seuraajia. Suurempi seuraajamäärä ei kuitenkaan automaattisesti ole paras vaihtoehto.

Nuorekas kokenut mies kuvaa itseään

Yhteistyö suurten somevaikuttajien kanssa on usein myös kallista, sillä heidän huomiostaan kilpailevat useat brändit. Näiden rinnalle ovatkin nousseet mikrovaikuttajat, joilla Suomen mittakaavassa on noin 1000-5000 seuraajaa sosiaalisessa mediassa.

Mikrovaikuttajat ovat monesti oman alansa asiantuntijoita, ja saattavat siten saavuttaa isoa vaikuttajaa paremmin erilaisia niche-kohderyhmiä.

Heidän etuna on myös se, että kohdeyleisö on usein sitoutuneempi. Mikrovaikuttajien kohdeyleisö on yleensä myös kiinnostunut samoista asioista kuin vaikuttaja itse, jolloin heidän sanomansa on uskottavampi kuin julkisuuden henkilöllä.

Youtubessa on tulevaisuus

Vaikuttajamarkkinointi ja Youtube ei ole enää uusi juttu. Se on oiva tapa tavoittaa keskeiset kohderyhmät ja vaikuttaa heidän asenteisiinsa ja ostokäyttäytymiseen. Tutkimuksen mukaan 71 % ostaa todennäköisemmin tuotteen tai palvelun nähtyään suosituksen sosiaalisessa mediassa, kuten esimerkiksi Youtube-videolla.

Kaksi naista ottavat yhdessä selfietä

Koska Youtube on maailmanlaajuinen palvelu, on siellä myös mahdollisuudet laajempaan näkyvyyteen ja tunnettuuteen. Sen kautta brändi voi saavuttaa suuren suosion nopeallakin aikataululla.

Miten me voisimme auttaa ja miksi vaikuttajan kannattaa ryhtyä kevytyrittäjäksi? Tästä lisää seuraavassa blogissa!

Lue myös blogisarjamme edelliset osat:

Älä pelkää Youtubea ja Näin pääset alkuun Youtubessa.

Kirjoittaja Piia Peiponen
Piia on viestinnästä innostuva somenautiskelija ja lempeä kieliniuho, jota kiinnostavat muuttuva työ ja työelämä. Inspiraation lähteinä kirjoituksiin ja elämään toimivat ilmiöt ja ihmiset.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>
Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Youtube-videoiden tekeminen – Näillä vinkeillä pääset alkuun Youtubessa!

    Edellisessä Youtube-aiheisessa artikkelissamme Älä pelkää Youtubea annoimme askelmerkit videomarkkinoinnin aloittamiseen. Olet ehkä jo ehtinyt luoda Google-tilin ja Youtube-profiilin itsellesi – hyvä, nyt voidaan ryhtyä tuumasta toimeen. Jaamme tässä artikkelissa vinkkejä, miten pääset alkuun Youtubessa. Myös videoiden tekemisessä hyvin suunniteltu on puoliksi tehty. Taustatyöhön kannattaa käyttää aikaa, jotta lopputulos erottuu edukseen. Ensimmäiset stepit Alkuun päästäkseen on hyvä miettiä, kenelle video suunnataan,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Huippumyyjät paljastavat parhaimmat myyntiaseensa – ”Kysyn suoraan teetkö tarjouksen”

    Hiotut myyntitaidot ovat yrittäjälle elintärkeä valtti. Yrittäjyyskoulu haastatteli kolmea huippumyyjää, jotka saavat kaupaksi asuntoja, viinejä ja ilmalämpöpumppuja. Miten he sen oikein tekevät? Huippumyyjä on helppo määritellä. Hän on henkilö, joka saa kaupan kuin kaupan päätökseen ja asiakkaan puolelleen ylittämällä tämän odotukset. Katja Malminen työskentelee ravintolapäällikkönä yhdeksälle Viking Line -ravintolalle ja preppaa tarjoilijoita myyntityössä. Hän saa tarjoilijat uskomaan omaan potentiaaliinsa ja…

    Lue lisää
  • Markkinointi Oletko valmis suositeltavaksi?

    Hyvin tehdyt, pienet arkipäiväiset asiat voivat näin sosiaalisen median aikakaudella nousta ratkaiseviksi tekijöiksi, kun yrityksestä tulee hetkellisesti somen kuumin puheenaihe. Kesäkuussa eteläpohjanmaalainen huvipuisto Powerpark sai sellaista julkisuutta, jota on vaikea rahalla ostaa.  Elämyspuisto sai valtavasti näkyvyyttä lukuisissa sosiaalisen median kanavissa, kun viestintäkouluttaja ja tietokirjailija Katleena Kortesuo julkaisi positiivisen arvion perheensä huvipuistomatkasta. Kortesuo itse kertoo, että hän on arvosteluissaan kriittinen ja…

    Lue lisää