Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Pokemon Go -pelin hyödyntäminen markkinoinnissa

pokemongo-1

Jos et ole vielä itse pelannut Pokemon Go -hittipeliä, olet varmasti kuullut siitä. Pokemon Go on suositumpi kuin Netflix ja sillä on enemmän aktiivisia käyttäjiä kuin Twitterillä. Viikko sitten peli oli asennettu jo 6%:iin kaikista Yhdysvalloissa käytössä olevista Anroid-matkapuhelimista. Kasvu on jatkunut rajuna ja kyseessä on ilmeisesti kaikkien aikojen suosituin kännykkäpeli.

Kaikessa yksinkertaisuudessaan Pokemon Go on peli, joka yhdistää reaalimaailmaan ja virtuaalimaailman. Pelaajat liikkuvat oikeassa maailmassa ja peli näyttää pelaajan sijainnin kartalla. Kartalla näkyy myös erilaisia kohteita (Pokestoppeja), joissa vierailemalla pelaaja saa pelissä tarvittavia tavaroita. Silloin tällöin kartalle ilmestyy myös pokemon-otuksia, joita voi kerätä ja kehittää paremmiksi. Pokemoneilla voi hyökätä saleille (Pokegym) ja yrittää ottaa ne oman joukkueensa haltuun. Pelissä on kolme kilpailevaa joukkuetta.

Yksinkertaisuudessaan varsin koukuttavaa. Vielä jää nähtäväksi, kuinka pitkään nykyinen Pokemania kestää. Saattaa olla, että pelaajien määrä romahtaa kuukaudessa, tai voi olla, että pelin toimintalogiikka on kestävä ja sen suosio jatkuu vielä vuosia. Joka tapauksessa on selvää, että lisätyn todellisuuden pelit ovat tulleet jäädäkseen. Pelialalla kaikki hyvät ideat kopioidaan välittömästi. Uskon, että jo lähikuukausien aikana tulemme näkemään ensimmäiset Pokemon Go -kloonit ja vuoden sisällä markkinoilla on lukuisia vakavasti otettavia pelejä, jotka hyödyntävät samaa toimintalogiikkaa.

Omaa työtään tai toimipaikkaansa markkinoivan kannattaa tutustua sen tarjoamiin mahdollisuuksiin jo nyt.

Pokemon Go markkinointi

Pokemon Go:hon ollaan tuomassa maksullisia markkinointiominaisuuksia lähitulevaisuudessa. Monet kekseliäät yrittäjät ovat jo kuitenkin hyödyntäneet pelin suosiota omaksi edukseen. Tässä muutamia esimerkkejä

Hyödynnä lähellä oleva Pokestoppi

Jos sinulla on liiketila, jonka välittömässä läheisyydessä on Pokestoppi, olet varmasti jo huomannutkin, että kännykkä kädessä vaeltavia Pokekouluttajia pörrää ympärillä. Voit koota suuremman joukon Pokemon-kouluttajia ostamalla pelin sisällä houkuttimen (lure). Pokemon-houkuttimet ovat voimassa puolen tunnin ajan ja keräävät viiden minuutin välein kohteeseen uusia Pokemoneja. Tämä toimii erityisen hyvin ravintoloilla ja baareilla, joilla on tarjottavanaan Pokemon-kouluttajille sopivaa syömistä ja juomista. New Yorkissa L’Inizio Pizza oli yksi ensimmäistä yrityksistä, joka hyödynsi lureja. Heidän myyntinsä lähes tuplaantui houkuttimien ansiosta. Suomessa Praha-ravintola tarjoaa viikon shottina Pokemonin mukaan nimettyä Gastlyä. Praha sijaitsee Kaivopihalla, jossa onkin lähes jatkuvasti aktiivisia houkuttimia ja paikalla on kymmeniä Pokemon-pelaajia.

Pokemon houkuttimen hinta on noin euron, joten niiden testaaminen markkinoinnissa on todella halpaa. Kaikkiin kohteisiin Pokemon Go ei kuitenkaan sovi. Esimerkiksi Auschwitzin museo ei ole ollut innoissaan Pokemonia pelaavista turisteista.

On myös selvää, että kaikki Pokemonien jahtaajat eivät osta yrityksen tuotteita. Oheinen twiitti kertoo lontoolaisen yrittäjän turhautumisesta:

 

Siirrä toimintasi Pokestopille

Pokemonstoppien ympärille on alkanut ilmaantua myös pelkästään niiden vuoksi rakennettuja myymälöitä. Oheisessa kuvassa kekseliäs tyttö on ruvennut myymään Pokemon-kouluttajille naposteltavaa ja juotavaa.

Lähde: Imgur

Liikuteltavien ruokakojujen omistajien kannattaisi myös harkita kojunsa siirtämistä Pokestopin läheisyyteen.

Esimerkiksi toimistomme vieressä Helsingin Vanhassa kirkkopuistossa oli tänään lounaan aikaan noin 30 pelaajaa. Pelaajien virta on jatkuvaa, sillä osa jatkaa matkaansa samalla, kun paikalle saapuu lisää pelaajia.

Järjestä oma Pokemon-jahti

Amerikkalainen uudenlaista kanta-asiakasohjelmaa kehittävä yritys FROTH järjesti käyttäjilleen Pokemon-jahdin pubcrawlina. Tapahtuman baarit oli valittu siten, että niiden lähellä on pokestop. Tapahtumaan osallistui satoja ihmisiä. San Fransiscossa ollaan järjestämässä myös Pokemon-kävelyä, johon on tähän mennessä ilmoittautunut jo lähes 30 000 osallistujaa.

Suomessakin järjestettiin ensimmäinen Pokemon Lure -tapahtuma Helsingissä. Osallistujia oli useita satoja, ja tapahtumasta kuvattiin pätkä MTV:n uutisiin.

Kehitä Pokemon Go:n pelaamiseen hyödyllisiä lisätuotteita

Pokemon Go -pelaajia on niin paljon, että heille kannattaa jo kehittää omia erikostuotteita. Alla olevassa kuvassa nuori yrittäjänalku myy kehittelemiään Pokemon-turvalaitteita, jotta pelaajat näkyisivät paremmin pimeässä. Tuotteita voi jo tilata verkosta osoitteesta Pokeglo.com

(Lähde Imgur)

Pokemon Go käyttää valtavasti akkua. Tämän ovat huomanneet elektroniikkamyyjät niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Taloussanomien mukaan lisävirtaa antavien vara-akkujen myynnissä on nähtävillä hurja piikki.

Liity mukaan Pokemaniaan

Pokemon Go on nyt kaikkien huulilla ja mukana keskusteluissa. Jos oma toimintasi ei sovellu markkinoitavaksi edellä mainituin tavoin, kannattaa kuitenkin hypestä ottaa irti se hyöty, joka siitä on otettavissa. Esimerkiksi Israelin presidentti jakoi omalla Facebook-sivullaan kuvan toimistostaan löytyneestä Pokemonista.

Ohessa muutamia Pokemoneja, jotka me täällä UKKO.fi:ssä olemme saaneet pyydystettyä.

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Kahdeksan tuntia päivässä viitenä päivänä viikossa? - Yrittäjän euro palkansaajaan nähden, eli kuinka paljon yrittäjän tulee ansaita?

    Oletko kuullut väitteen, että yrittäjän tulee tienata ainakin tuplat palkansaajaan nähden kattaakseen kulunsa ja pärjätäkseen yrittäjänä? Yrittäjyyskoulu pureutui asiantuntijan avustuksella yrittäjän euroon ja siihen, mitkä asiat hinnoittelussa on otettava huomioon. Väite siitä, että yrittäjän tulisi tienata tuplat palkansaajaan nähden on kieltämättä hurja. Voisiko vähempikin riittää? Digimarkkinoinnin kouluttaja sekä Bisneskoulun ja Mamaonbis-yhteisön perustaja Anja Kadziolkan mukaan yrittäjän tulisi tienata vähintään 1,7…

    Lue lisää
  • Markkinointi TikTok-markkinoinnin vinkit yrittäjälle – tavoita nuoret ennen kilpailijoitasi

    Keitä ovat TikTokin miljoonat aktiiviset käyttäjät? Mitkä ovat parhaita tapoja tavoittaa TikTokkaajat? Tästä artikkelista löydät TikTok-markkinoinnin perusteet ja parhaat vinkit TikTok-markkinointiin itsenäiselle yrittäjälle. Somekanavat ovat tänä päivänä tärkeä osa-alue jokaisen yrittäjän markkinoinnissa. Jos kohderyhmääsi kuuluu alle 30-vuotiaita, kannattaa ehdottomasti panostaa myös somekentän uusimpiin tulokkaisiin, kuten TikTokiin. (Tutustu tästä muihin somemarkkinoinnin perusteisiin.) TikTokilla on maailmanlaajuisesti jo yli miljardi käyttäjää ja suosio…

    Lue lisää
  • Markkinointi Nyt jäitä hattuun, yrittäjä! Näin vastaat negatiiviseen palautteeseen somessa

    Yrittäjän on hyvä opetella ottamaan vastaan asiakaspalautetta, mutta erityisen tärkeä taito se on sosiaalisessa mediassa, jossa palautebumerangin vastaanottamista seuraa aina satoja silmäpareja. Yksikään yrittäjä ei halua lukea yritystoiminnastaan negatiivisia kommentteja verkkokeskusteluista, mutta toisinaan niitäkin tulee eteen. Siksi tilanteisiin on hyvä valmistautua etukäteen. Tärkeintä jokaisessa tilanteessa on säilyttää pää kylmänä, puhe asiallisena, mieli nöyränä ja sydän lämpimänä. Jos omasta yritystoiminnasta kirjoitetut…

    Lue lisää