Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

ALV-rekisteri: Miksi alv-rekisteriin ilmoittautuminen kannattaa?

alv-rekisteri-nainen-katsoo-tietokonetta

Kun mietit, pitäisikö liittyä ALV-rekisteriin ja mikä arvonlisäverorekisterin merkitys on yrittäjän näkökulmasta, olet päätynyt oikeaan osoitteeseen. Me kerromme sinulle, kuinka hyödyt ALV-rekisteriin liittymisestä merkittävästi.

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Mikä on ALV-rekisteri?

ALV-rekisteri on Verohallinnon ylläpitämä rekisteri, johon on koottu kaikki ALV-velvolliset yritykset.

Milloin arvonlisäverorekisteriin liittyminen on pakollista?

ALV-rekisteri eli arvonlisävelvollisten rekisteri on pakollinen yrittäjille, joiden liikevaihto eli tuttavallisemmin myynti ylittää tilikauden aikana 15 000 euroa (tilikaudesta 2021 eteenpäin, aiemmin raja oli 10 000 euroa). Lisäksi rekisterissä olo velvoittaa yrittäjää maksamaan arvonlisäverot verottajalle aina ilmoituskauden päätyttyä.

Esimerkki. Ajatellaan, että laskutat ensimmäisen tilikauden aikana 16 000 euroa + alv 24 %. Tämä tekee yhteensä 19 840 euroa, josta 16 000 euroa on liikevaihtoasi ja 3 840 euroa arvonlisäveroa. Kyseiset arvonlisäverot maksat eteenpäin verottajalle.

ALV-velvollisuuden ulkopuolelle jäävää toimintaa on muun muassa:

  • terveyden- ja sairaanhoitoalan toiminta
  • sosiaalihuollon palvelut
  • rahoitus- ja vakuutuspalvelut sekä
  • arpajais- ja rahapelipalvelut

Yritys ei voi liittyä ALV-rekisteriin, jos yritystoiminta keskittyy pelkästään näiden alojen toimialojen palveluiden tai tuotteiden myyntiin. Lisäksi on olemassa muitakin poikkeustapauksia, joista voit lukea lisää tarkemmin Verottajan sivulta..

Mikäli sinulle on epäselvää arvonlisäverotuksen perusasiat, suosittelemme lukemaan artikkelimme aiheesta Mikä on arvonlisävero?.

Seuraavaksi käsittelemme ALV-rekisteriin liittymisen etuja.

ALV-rekisterissä oleva yrittäjä

ALV-rekisteri on hyödyllinen kaikille toiminimiyrittäjille

Tämän blogin alussa jo totesimmekin, että mikäli liikevaihto ylittää tilikauden aikana yli 15 000 euroa (vuodesta 2021 alkaen, aiempi raja oli 10 000€), on yrityksen liityttävä ALV-rekisteriin. Mikäli toiminta on kuitenkin pienimuotoista eikä tämä raja ylity, voi yritys myydä tuotteitaan tai palveluitaan verottomasti. Tällöin yrityksen ei tarvitse lisätä arvonlisäveroa tuotteiden tai palveluiden hintaan. Vaikka toiminta olisikin pienimuotoista, voi yrittäjä silti hyötyä vapaaehtoisesta alv-velvollisuudesta merkittävästi. Seuraavaksi käsittelemme konkreettisia hyötyjä.

Voit vähentää hankintojesi arvonlisäverot myyntien alveista

Kun olet alv-velvollinen, pääset nauttimaan arvonlisäveron vähennysoikeudesta. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että voit vähentää yrityksen ostoihin sisältyneet arvonlisäverot myyntien alveista.

Esimerkki. Jenni perustaa toiminimen ja laskuttaa ensimmäisen kuukauden aikana palveluistaan 1500 + alv 24%, eli 1860 euroa. Tästä summasta 1500 euroa on Jennin rahaa ja 360 euroa hän tilittää myöhemmin verottajalle.

Hän on kuitenkin myös ostanut yritystoimintaansa varten hankintoja, jotka pitävät sisällään arvonlisäveron. Hän on ostanut yritykselleen 992 euroa maksavan työkoneen (800 + alv 24%). Tässä tapauksessa Jenni voi vähentää työkoneen sisältämän arvonlisäveron eli 192 euroa myyntien arvonlisäveroista.

Arvonlisäveroa kertyisi Jennille kuukaudelta: 360-192 = 168 euroa.

Tämä on merkittävä verohyöty pienyrittäjälle.

Voit hyötyä arvonlisäveron alarajahuojennuksesta

Jos yrityksesi liikevaihto jää alle 15 000 euron (tilikaudet vuodesta 2021 eteenpäin, aiempien vuosien raja on 10 000€), saat huojennuksena koko tilikaudelta maksettavan arvonlisäveron. Saat siis kaikki maksetut arvonlisäverot takaisin verottajalta. Nämä lasketaan osaksi liikevaihtoasi ja maksat näistä normaaliin tapaan veroa.

Puolestaan jos liikevaihtosi on 15 000-30 000 euron välillä, voit saada osittaista alarajahuojennusta. Täältä voit kurkata laskukaavan alarajahuojennuksen laskemiseen.

Vältät ylimääräiset riskit, jos kauppa käy odotettua paremmin

ALV-velvolliseksi hakeutumalla vältetään myös ylimääräisiä riskejä. Nimittäin moni aloitteleva yrittäjä ei tiedä yleensä tulevaa liikevaihtoaan tarkasti ja vuoden lopulla voikin tulla ikäviä yllätyksiä, jos liikevaihto ylittää pakollisen arvonlisäverovelvollisuuden rajan (joka on vuodesta 2021 alkaen 15 000€ vuodessa). Tällöin yrittäjä joutuu maksamaan koko vuodelta arvonlisäverot. Tästä syystä on ehdottomasti viisaampaa ennakoida riskit liittymällä ALV-rekisteriin.

Miten ALV-rekisteriin liitytään?

Miten ALV-rekisteriin liitytään?

ALV-rekisteriin liitytään joko yrityksen perustamislomakkeen yhteydessä tai ilmoittautumalla OmaVero-palvelussa tai muutosilmoituksella YTJ-palvelussa. Halutessasi voit myös tehdä muutosilmoituksen paperitse Y6-lomakkeella.

Arvonlisäverovelvollisuus alkaa, kun lomake vastaanotetaan tai päivänä, jona määrittelet sen alkamaan yritystoiminnan aloittamisen yhteydessä. Et siis voi hakeutua alv-velvolliseksi takautuvasti. Tästäkin syystä kannattaa olla mieluummin liikkeellä liian ajoissa kuin liian myöhään.

ALV-velvollisena sinun tulee lisätä tuotteiden tai palveluiden hintaan arvonlisäveron määrä. Tämän lisäksi pakollisiksi tehtäviksi jää säännölliset ALV-ilmoitukset ja arvonlisäverojen maksu OmaVero-palvelussa. ALV-velvollisuus mahdollistaa kuitenkin sen, että hankinnoistasi voidaan vähentää arvonlisäveron osuus kokonaan pois.

UKKO Toiminimiyrittäjyys apunasi arvonlisäverojen kanssa

Aiheuttaako verottajalle tehtävä ALV-ilmoitus ahdistusta? Ei hätää, me teemme sinun arvonlisäverojen ilmoittamisesta helppoa. Kirjanpitoasiakkaanamme voit valtuuttaa meidät lähettämään alv-raportit puolestasi!

Palvelumme siirtää myyneistäsi ja ostolaskuistasi arvonlisäveron automaattisesti eteenpäin alv-kausillesi ja arvonlisäverottoman tuloslaskelmallesi. Tiedustelemme hyvissä ajoin alv-kausiesi suljettua, onko kaikki tositteet alv-kaudelta ladattuna palveluumme. Kun olemme tehneet alv-ilmoituksesi ja lähettäneet ilmoituksen eteenpäin verottajalle, palvelumme lähettää automaattisen sähköpostiviestin maksettavasta tai palautettavasta arvonlisäverosta, jonka sinä maksat OmaVero-palvelussa.

Huomaathan pitää silmällä alv-kausissa olevaa päivämäärää, jolloin kauden tositteiden tulisi olla viimeistään ladattuna palveluun.

Myös arvonlisäveron erikoistilanteet kuten ostot EU:sta toimivat palvelussamme erinomaisesti.

Palvelustamme näet myös reaaliaikaisen tuloslaskelman. Lisäksi haemme puolestasi alarajahuojennuksen verovuoden viimeisen ALV-ilmoituksen yhteydessä. UKKO Toiminimiyrittäjyys -palvelussa saat siis muun muassa tarvittavat ilmoitukset verottajalle ALV-kautesi mukaisesti sekä vuosittaiset materiaalit vuoden loputtua.

Lue lisää palvelustamme Ominaisuudet -sivultamme.

Kirjoittaja Suvi Kylmälä

Toiminimiyrittäjyys voi olla myös helppoa

Kirjanpito, laskutus ja kuittivarasto kiinteällä kuukausihinnalla. Perustamme toiminimen ilmaiseksi ja saat y-tunnuksen heti käyttöösi.
Lue lisää toiminimiyrittäjyydestä

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Itsenäisen yrittäjän tärkeät päivämäärät ja luvut vuonna 2024

    Kokosimme tähän artikkeliin vuoden 2024 päivämäärät, jotka yrittäjän on hyvä merkitä omaan kalenteriinsa. Artikkelin lopusta löydät myös merkittävät tänä vuonna muuttuvat luvut, jotka vaikuttavat yrittäjän arkeen. Nappaa tästä tärkeät päivät talteen!  Yrittäjällä on usein monta rautaa tulessa, eikä huolista vähäisin ole se, tuleeko verot maksettua ajoissa ja viranomaisilmoitukset tehtyä. Siksi laadimme tämän muistilistan. Tässä listassa on vuoden 2024 tärkeät päivät…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Toiminimiyrittäjän vakuutukset – mitä vakuutuksia tarvitsee olla?

    Yrityksen perustaminen on jännittävää aikaa yrityksen perustajalle tai perustajille. Kutkutus uudesta ja oman unelman toteutumisesta on suurimmillaan, kun yritys on lainvoimaisesti olemassa ja ensimmäiset rahat kilahtavat kassaan. Yrittäjyyden alkumetreillä on myös mietittävä vakuutuksien tarvetta. Vakuutuksien miettiminen saattaa kuulostaa tylsältä, mutta ne tuovat kuitenkin turvaa yrittäjän arkeen. Esittelemme tässä artikkelissa aloittavaen yrittäjän vakuutukset. Kerromme perusasiat pakollisista ja vapaaehtoisista vakuutuksista. Mitä vakuutuksia…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Maksumuistutus ja perintä

    Maksumuistutus ja perintä ovat asioita, jotka liittyvät tilanteeseen, jossa lasku tai laina on jäänyt maksamatta. Ne koskevat niin yrityksiä kuin yksityisiä henkilöitäkin. Mitä teen, jos saan maksumuistutuksen? Jos posti tuo mukanaan maksumuistutuksen, on aika toimia. Maksumuistutus nimittäin on tilanne, joka ei vielä johda mihinkään oikeudellisiin toimenpiteisiin, kunhan lasku tai erääntynyt laina maksetaan välittömästi. Ennen laskun maksamista kannattaa kuitenkin tarkistaa omista…

    Lue lisää