Freelancerin asiakashankinta – älä unohda näitä, jos haluat lisää asiakkaita!
Pienyrityksien tapaan useimmat aloittavat freelancerit ja kevytyrittäjät saavat suuren osan asiakkaistaan puskaradion kautta, kun tyytyväiset asiakkaat levittävät tietoa eteenpäin.
Word of mouth eli suosittelumarkkinoinnin ohella kannattaa kokeilla seuraavia edullisia markkinointikeinoja, jotta markkinointisi ei jää pelkästään asiakkaittesi varaan. Suosittelumarkkinointi on kuitenkin toimiva keino, joten kannattaa huolehtia myös siitä, että olet valmis suositeltavaksi.
Luo brändi
Sana brändimarkkinointi saattaa monesta kuulostaa korkealentoiselta. Yksinkertaisimmillaan brändin luomisessa on kuitenkin kyse tuotteen tai palvelun tunnistettavuudesta ja kilpailjoista erottautumisesta.
Ensimmäiseksi tarvitset markkinointinimen, jotta voit aloittaa brändin luomisen. Hyvä nimi on kekseliäs, erottuu kilpailijoista ja mielellään kertoo myös mistä palvelusta on kyse. Markkinointinimeksi voit ottaa valitsemasi nimen, kunhan sama nimi ei ole vielä kenenkään muun käytössä.
- Tarkista YTJ:stä, ettei havittelemallasi nimellä ole rekisteröity yritystä: https://www.ytj.fi/
- Tarkista Viestintäviraston verkkopalvelusta, ettei nimellä ole varattu verkkotunnusta: https://domain.fi/info/
- Kokeile googlata nimi, löytyykö jotain?
Voit myös tehdä itsestäsi henkilöbrändin ja käyttää markkinoinnissa omaa nimeäsi. Liitä nimesi perään liite, joka kertoo mitä teet ja sopii alasi suosittuihin hakusanoihin – tai keksi luova myynnillinen liite, esimerkiksi Juhani Virtanen – Linux-osaaja.
Luo LinkedIn-profiili ja pidä omaa blogia, jossa käsittelet alaasi liittyviä aiheita.
Tuo brändisi esille kaikessa, mitä teet. Voit hankkia oman logon tai teetättää visuaalista ilmettäsi tukevia käyntikortteja. Se, että sinulla on olemassa jonkinlainen brändi ja fyysisiä todisteita, antaa sinusta ammattimaisemman kuvan.
Hanki verkkosivut
Käsi ylös, kuinka monella on nettisivut! Entä kuinka moni löytyy Googlesta omalla nimellä tai markkinointinimellä?
Yllättävän moni freelancer ei löydy. Siis edes omalla nimellään. Jos kätesi ei noussut, on aika tehdä asialle jotain. Et kai halua menettää asiakkaitasi siksi, etteivät he löydä sinua, kun etsivät palvelujasi? Nyt on aika unohtaa puhelinluettelot ja päivittää näkyvyys tälle vuosituhannelle.
Nettisivut voit tehdä joko itse tai antaa ne ammattilaisen tehtäväksi. Se kumpi kannattaa, riippuu hieman tavoitteistasi ja omista taidoistasi. Perusnettisivujen tekemiseen ei juuri koodaustaitoja vaadita, sillä sivut voi tehdä käyttäen esimerkiksi WordPress-alustaa. Aiemmasta postauksestamme saat paljon vinkkejä kotisivujen tekoon.
Se, että sivusi löytyvät internetistä ei vielä riitä. Niiden pitäisi löytyä ensimmäiseltä Googlen hakutulossivulta mahdollisimman hyvällä sijoituksella. Voit varmistaa hakukonenäkyvyyden oikeilla avainsanoilla. Hakukonenäkyvyyden kannalta paras vaihtoehto on otsikoida jokainen tarjoamasi palvelu aina omalle sivulleen. Tuo verkkosivuillasi myös selkeästi esiin, jos teet työtä vain tietyllä paikkakunnalla. Näin hakukoneet osaavat nostaa sivusi esiin vaikkapa ”Puuseppä + Tuusula”-tyylisillä hakusanoilla. Näillä hakusanoilla on vähemmän kilpailua kuin yleisillä hakusanoilla.
Olemme kirjoittaneet blogiimme kymmenia tekstejä, joissa jaamme vinkkejä ja kultaakin kalliimpia neuvoja kevytyrittäjien markkinointiin. Postaukset pääset lukemaan täältä. Jos nämä ohjeet eivät tunnu riittäviltä, voit ladata ilmaiseksi Kevytyrittäjän markkinointikirjan.
Osallistu keskusteluun
Verkossa keskustellaan oikeasti aivan kaikesta. Sosiaalisesta mediasta löydät keskustelua kaikkein pienimmänkin alan ympäriltä. Etsi paikat joissa kollegasi, kilpailijasi ja alasi asiantuntijat keskustelevat ja osallistu! Twitterissä on helppo etsiä hashtagien eli aihetunnisteiden avulla johonkin alaan liittyvää keskustelua. Katso esimerkiksi, millaista keskustelua seuraavilla hashtageilla käydään juuri nyt: #rekrytointi, #työelämä tai #yrittäjyys. Kevytyrittäjien kannattaa tietenkin seurata myös UKKO.fi:tä Twitterissä: @UKKO_fi.
Suomen suurin keskustelupalsta Suomi24.fi tarjoaa keskusteluja lähes kaikista mahdollisista aiheista. Keskustelu saattaa kuitenkin anonyymin luonteensa takia olla välillä varsin villiä. Omaan alaan liittyviä Suomi24-keskusteluja kannattaa kuitenkin seurata silloin tällöin ja vastata apua tarvitsevien kirjoittajien kysymyksiin. Kertomalla hyviä vinkkejä muille, annat itsestäsi asiantuntevan kuvan.
Facebookin ja LinkedInin alakohtaiset keskusteluryhmät ovat nykyisin täynnä loistavaa ja rehellistä keskustelua. Ne ovat oivia paikkoja vaikuttaa ja jakaa omaa kokemusta ja tietoa. Tärkeintä on kuitenkin löytää oikea kanava. Älä mene mainostamaan itseäsi keskustelupalstoille, jotka eivät liity omaan alaasi. Se on sekä röyhkeää, että melko ärsyttävää.
Ammattilaisten kirjoittamien blogien seuraaminen on ehkä helpoin tapa pysyä kärryillä oman ammattialansa uusimmista tuulista. Jos sinulla ei ole aikaa kirjoittaa omaa blogia, niin ota tavaksesi ainakin kommentoida mielenkiintoisiin blogeihin. Näin olet antanut oman panoksesi keskusteluun.
Laadi hissipuhe eli pitch
Pitchaukselta ei voi nykymaailmassa välttyä, jos harjoittaa minkäänlaista liiketoimintaa. Myös sinä kohtaat jatkuvasti ihmisiä erilaisissa tilaisuuksissa ja tapahtumissa; jotta voisit ottaa kaiken hyödyn irti tapaamisista ja lisätä tunnettavuuttasi, kannattaa sinun laatia mieleenpainuva hissipuhe. Et voi koskaan tietää, onko juuri tapaamasi ihminen potentiaalinen asiakas ja vaikkei olisikaan, saattaa hän vaikuttua tekemisestäsi niin, että suosittelee sinua tilaisuuden tullen jollekin, joka tarvitsee apuasi.
Hissipuhetta suunnitellessa kannattaa pitää mielessä, että ensivaikutelman tekemiseen on tarjolla vain yksi tilaisuus, joka ei toistu. Sinun on siis opittava tai opeteltava esittämään asiasi niin, että kuulija kiinnostuu aiheesta ja haluaa tietää lisää. Olemme helpottaneet urakkaasi ja koonneet parhaat vinkit loistavan hissipuheen laatimiseen.
Verkostoidu
Verkostoitumisesta puhutaan paljon. Monet järjestöt organisoivat jopa verkostoitumistilaisuuksia, joiden ainoa tarkoitus on tutustua uusiin ihmisiin. Tällaiset tilaisuudet ovat luonteeltaan ihan mukavia, mutta ne eivät välttämättä ole hyödyllisimmästä päästä aloittelevalle kevytyrittäjälle tai freelancerille.
Monissa tapahtumissa pyörii ihmisiä, joiden ainoa tarkoitus on käydä tervehtimässä mahdollisimman useaa ihmistä ja jättää heihin positiivinen vaikutus. Jurosta suomalaisesta tämä voi tuntua vähän teennäiseltä. Kaikkein ärsyttävintä on se, kun mielenkiintoinen keskustelu jää kesken, koska keskustelukumppani siirtyy kellon tarkkuudella eteenpäin.
Parhaat tulokset verkostoitumisessa saat olemalla aito. Tutustu niihin ihmisiin, joiden kanssa on mukava keskustella ja tutustu heihin pintaa syvemmältä. Suomalaiset ovat tyypillisesti aitoja ja rehellisiä ihmisiä. Tätä ominaisuutta tulee arvostaa. Erilaisissa oman alan tapahtumissa on hyvä käydä tutustumassa muihin, mutta samalla myös pitää mielessä, että ihmisten moikkaaminen ja oman nimen toisteleminen ei yleensä johda mihinkään. Jos tutustut mielenkiintoiseen ihmiseen, mene hänen kanssaan myöhemmin lounaalle tai kahville. Kahdenkeskisessä keskustelussa pääset esittelemään itseäsi paremmin.
Jatka lukemista:
Markkinointisuunnitelma itsenäiselle yrittäjälle
Huippumyyjät paljastavat parhaimmat myyntiaseensa – ”Kysyn suoraan teetkö tarjouksen”
Oman työn hinnoittelu – 7 vinkkiä joilla tienaat enemmän
Kevytyrittäjyys vai oma yritys?
Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:
- Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
- Haluat testata liikeideaasi
- Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
- Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
- Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
- Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et
Yrittäjyys on sinua varten kun:
- Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
- Sinulla on valmis yritysidea
- Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
- Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
- Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
- Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen