Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Tätä on Kasvuhakkerointi ja näin teet sillä miljoonia!

kasvuhakkeri

Kasvuhakkerointi eli englanniksi Growth Hacking on tulossa Suomeen! Lue tämä kirjoitus ja tiedät ensimmäisenä, mitä se oikeasti on.

Kasvuhakkerointi on termi, joka on ollut kovassa nosteessa valtameren toisella puolella. Onkin odotettavissa, että termi rantautuu vielä tämän vuoden aikana rytinällä Suomeen. Nyt on siis aika selvittää, mikä tämä uusi trendisana oikein tarkoittaa ja miten se muuttaa markkinoinnin maailmaa.

Uudet hype-termit harvoin tuovat mitään uutta. Termi “Sosiaalinen media” kattaa käytännössä kaikki verkkosivustot. Kaikki suuret verkkopalvelut toimivat “pilvessä” jne.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Näillä termeillä on kuitenkin paikkansa, sillä ne helpottavat keskustelua ja kohdistavat kiinnostuksen oikeisiin asioihin. Sosiaalisen median hypen aikaan monet yritykset aidosti sisäistivät, että asiakasta pitää kuunnella myös verkossa.
Kasvuhakkerointi on eräänlainen päivitetty versio sosiaalisen median hyötykäytöstä. Se ottaa kuitenkin vaikutteita myös monista muista markkinoinnin osa-alueista.

Millainen on kasvuhakkeri?

Kasvuhakkeri (Growth Hacker), on henkilö joka hankkii yritykselle maksavia asiakkaita mahdollisimman edullisesti. Mainonnan teho todennetaan tarkalla mittauksella. Kasvuhakkerointi ei rajoitu mihinkään markkinoinnin muotoon, vaan tarkoituksena on tehdä sitä, mikä toimii. Tällä hetkellä parhaat esimerkit näyttävät perustuvan käyttäjien suositteluhalukkuuden kasvattamiseen, viraali-ilmiöiden luomiseen sekä maksulliseen markkinointiin silloin kun se on oikeasti tehokasta.

Kasvuhakkeri osaa sekä markkinointia että tekniikkaa. Hän toteuttaa perinteistä markkinoinnin teorian mukaista suunnitelmaa, eli osallistuu aktiivisesti tuotekehitykseen. Tämä jo itsessään on arvokasta ja vähän outoa Suomessa. Perinteisesti insinöörit ovat kehittäneet tuotteen ja tämän jälkeen markkinointiosaston tehtävänä on ollut ostaa mainoksia lehdestä.

Kasvuhakkeri taas osallistuu tuotteen kehittämiseen ja miettii, miten siitä saa luotua jo lähtökohtaisesti markkinaystävällisen version jossa asiakasmäärä kasvaa itsestään.

Verkkopalveluissa tämä voi tarkoittaa esimerkiksi ennakkomarkkinointia eli hypen luomista ennen tuotteen julkaisua. Maltalainen kävijäseurantaohjelmisto Hotjar ennakomarkkinoi ohjelmistoaan todella koukuttavasti. Liittymällä palveluun beta-vaiheessa näit ensimmäiseksi, oman jonotusnumeron: “Olet sijalla 2500. Päästämme päivässä palveluumme 20 uutta testaajaa.” Tämä loi konkreettisen kuvan ohjelmiston haluttavuudesta. “Jo 2500 ihmistä odottaa sisäänpääsyä, tässä on varmasti jotain erityislaatuista.” Näin ajattelin itsekin kun sain kutsun kollegalta.

Markkinoinnin kannalta parasta oli kuitenkin se, että käyttäjille tarjottiin mahdollisuus päästä etuilemaan jonossa kutsumalla kavereita. Näin käyttäjät päätyvät suosittelemaan tuotetta, jota he eivät edes ole kokeilleet!

Mikä tässä sitten on niin ihmeellistä?

Kasvuhakkeri on tarpeellinen nimike, koska se kertoo välittömästi mitä henkilö osaa ja mitkä ovat hänen tavoitteensa. Se siirtää markkinoinnin teoriat ensimmäistä kertaa käytäntöön. Jos palkkaat yritykseesi kasvuhakkerin, tiedät että häneltä tulee odottaa mitattavia tuloksia, ei brändihöpinää.

Meillä UKKO.fi:ssä on töissä kahdeksan ihmistä, joista kolmen tehtäviin kuuluvat markkinointi ja viestintä. Osallistumme kaikki aktiivisesti palvelumme kehittämiseen. Tämän vuoksi yli kolmasosa käyttäjistämme tulee suosittelun kautta. Meillä ei ole kasvuhakkereita töissä, mutta koko työkulttuurimme perustuu jatkuvaan mittaukseen ja toimintojen kehittämiseen.

Kasvuhakkeri tuotekehityksessä

Kasvuhakkeri kertoo miten tuotetta kannattaa kehittää, jotta sillä on mahdollisimman suuri viraaliarvo. Viraalisuus pitää sisällään sen, että tuotteen on pakko olla laadukas. Ihmiset eivät jaa ystävillee huonoja tuotteita ja palveluita. Hotjarin tapauksessa tuotteen laadusta ei ollut takeita, mutta he tarjosivat suoran hyödyn kavereiden kutsumiseksi.

Kasvuhakkeri markkinoinnissa

Kasvuhakkeri löytää tehokkaimmat kanavat asiakashankintaan. Hän mittaa, vertailee ja testaa. Hän etsii erilaisia lähestymiskulmia, joilla tuotetta voi markkinoida. Koska kaikkea mitataan ei lopputulos välttämättä ole kaunein vaihtoehto, mutta varmasti tehokkain.

Perinteinen esimerkki kasvuhakkeroinnista

Kaikissa kasvuhakkerointia käsittelevissä kirjoituksissa esitellään aina AirBnb-palvelun fiksu markkinointistrategia. Airbnb on palvelu, jossa käyttäjät voivat vuokrata asuntojaan lyhytaikaisesti esimerkiksi matkustajien käyttöön. Hinnat ovat edullisempia kuin hotelleissa ja lisäksi majoitus on aina persoonallisempaa.

Airbnb kaipasi lisää asiakkaita henkilöille jotka vuokrasivat asuntojaan. He päättivät helpottaa omien asiakkaidensa markkinointityötä ja loivat järjestelmän, jonka avulla käyttäjät pystyivät muutamalla napinpainalluksella jättämään ilmoituksensa Yhdysvaltojen isoimmalle ilmoituspalstalle, Craigslistille. Tämä järjestely ei ole aivan Craigslistin sääntöjen mukaista. Lisäksi se vaatii teknistä osaamista, joka perinteisiltä markkinointipäälliköiltä uupuu. Airbnb muista kyseenalaisista markkinointitekniikoista voit lukea tarkemmin tästä artikkelista: https://growthhackers.com/companies/airbnb/ . Tämän artikkelin otsikko on esimerkki eräänlaisesta kasvuhakkeroinnista.

Ala kasvuhakkeriksi – tienaa miljoonia!

Kasvuhakkeriksi ei opita koulussa. Kasvuhakkeriksi opitaan tekemisen ja testaamisen kautta. Toki markkinoinnin perusteorioiden hallitsemisesta on hyötyä, samoin kuin teknisestä osaamisesta. Koulun penkillä opitut tiedot ovat kuitenkin yleensä auttamattomasti vanhentuneita. Uuden tutkimuksen siirtymisessä opetussisältöön kestää helposti useita vuosia. Tässä ajassa asiat ovat muuttuneet ratkaisevasti.

Alla olevan listan avulla voit ruveta opettelemaan kasvuhakkerilta vaadittavia tietoja ja taitoja.

Kasvuhakkeri on henkilö joka

  • Osaa käyttää Google Analyticsiä ja muita analytiikkatyökaluja
  • Käyttää päivittäin Google Analyticsiä ja muita analytiikkatyökaluja
  • Ymmärtää miten markkinointi toimii tänään ja huomenna
  • Kokeilee erilaisia strategioita välittämättä siitä, että suurin osa epäonnistuu
  • Tietää mikä on teknisesti mahdollista
  • Pystyy todistamaan arvonsa päivästä toiseen
  • Haluaa jatkuvasti oppia uutta

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Miksi ihmiset maksavat pullotetusta vedestä ylihintaa – ja kuinka hyödynnät tätä omassa markkinoinnissasi

    Suomalainen vesijohtovesi on huippulaatuista. Siitä huolimatta kauppojen hyllyt ovat täynnä kalliita merkkivesiä. Röyhkein esimerkki kalliista vedestä on norjalainen luksusvesi Voss, joka on maultaan huonompi kuin Helsingin kaupungin vesijohtovesi. Jostain syystä pullotettua vettä voidaan myydä yli yhdeksän euron litrahintaan. Tässä artikkelissa kerromme miksi saman tuotteen hinta vaihtelee ulkokuoren mukaan. Näiden vinkkien avulla voit myydä itseäsi kilpailijoita kalliimmalla ja tienata enemmän rahaa. Brändi, brändi, brändi, henkilöbrändäys, ajatusjohtajuus,…

    Lue lisää
  • Markkinointi Tarinankerronta – miksi se kannattaa markkinoinnissa?

    Tarinat ovat olleet tapa levittää tietoa ennen painetun sanan keksimistä; jo ihmiskunnan alkuaikoina kerrottiin tarinoita nuotion ääressä. Myös markkinoinnissa tarinankerronta on oivallinen tapa jakaa tietoa yrityksen brändistä ja tuotteista. Ihmiset ovat aina rakastaneet tarinoita, ja niistä nauttivat sekä lapset että aikuiset. Siksi sitä on keksitty hyödyntää myös markkinointiviestinnässä; tarinankerronta on oikeastaan kaikkien aikojen vanhin markkinointitekniikka. Nykyisin sitä painotetaan markkinointikeinona kenties…

    Lue lisää
  • Markkinointi Brändin kirkastus on paljon enemmän kuin sokeria vanhan päälle ja uudet värit – Parhaimmillaan yrittäjä löytää innostuksen yritykseensä uudelleen

    Yrittäjällä saattaa monta syytä uudelleen brändätä yrityksensä ja hyvä niin, sillä uudistumalla saa automaattisesti huomiota. Mutta mistä yrittäjä tunnistaa säästämisen ja luopumisen arvoiset elementit? Vai olisiko sittenkin syytä rysäyttää kaikki kerralla uusiksi? Brändi syntyy, halusi yrittäjä sitä sitten tai ei. Siihen kietoutuu visuaalisia muotoja, viestejä tai mainoksia, jotka asiakkaat saattavat tunnistaa. Todellisuudessa yrityksen brändi haarautuu kuitenkin paljon pintaa syvemmälle. Sen…

    Lue lisää