Arvioitu lukuaika: 3 minuuttia

Yrittäjän verotus: Mitä kaikkea kuuluu verotukseen?

yrittäjän-verotus-pääkuva

Tässä artikkelissa käymme läpi perusasiat siitä, mitä on yrittäjän verotus. Nämä ovat mielenkiintoisia tietoja erityisesti henkilölle, joka miettii perustaisiko aivan oikean yrityksen.

Verotus on asia, jolta suomalainen tai Suomessa asuva ei voi välttyä. Sen lisäksi, että se on pakollista, se on usein myös monimutkaista. Henkilöverotus ja yrityksen verotus eroavat toisistaan merkittävästi ja monelle uudelle yrittäjälle yrityksen verotus ja siihen liittyvät asiat voivat tuntua aluksi todella hankalilta.

Ansiotulot ja päätomatulot, alv-ilmoitus ja alarajahuojennus, ennakkovero ja verovähennys – kuulostavatko oudoilta ja vaikeilta?

Kokosimme tälle sivulle ison nipun tietoa ja vinkkejä yrityksen verotukseen liittyen. Toivottavasti tämän luettuasi aihe tuntuu edes hieman tutummalta.

Yrittäjän verotus ja vähennykset

Verovähennys tarkoittaa todellisia kuluja vastaavaa rahamäärää, joka vähennetään yrityksen verotettavasta tulosta. Selkokielellä tämä sama menee siis näin: verovähennyksen avulla verotettava summa pienenee. Näin myös maksettavien verojen määrä vähenee.

Jotta verovähennyksen voi saada, pitää kaikista liiketoimintaan liittyvistä menoista muistaa toimittaa kuitit ja tositteet joko kirjanpitäjälle tai kirjanpitosovellukseen.

Mitä voi vähentää?

Yrittäjä vähentää liiketoiminnastaan kuluneen vuoden aikana tehdyt yrityksen liiketoimintaan olennaisesti liittyvät hankinnat ja kulut. Kuluja ovat esimerkiksi kaikki myytäväksi ostettavat tuotteet ja niiden raaka-aineet sekä valmistukseen tarvittavat koneet. Vähennyskelpoisia ovat myös liiketoiminnan pyörittämiseen hankitut tarvikkeet, kuten työtilat, ohjelmistot ja kalusto sekä tietysti markkinointiin liittyvät kustannukset.

Yrittäjä voi myös ilmoittaa vähennyksiin ammattikirjallisuuden, koulutuskurssit ja omaan toimialaan liittyvien järjestöjen jäsenmaksut.

Lain mukaan kerralla kuluksi voi vähentää sellaisen käyttöomaisuuden, jonka arvioitu käyttöikä hankintahetkellä on enintään kolme vuotta ja jonka hankintameno on korkeintaan 850 euroa (alv 0%). Verovuoden aikana tällaisia pienhankintoina saa vähentää enintään 2 500 euroa.

Mikäli yrittäjä tekee kirjanpidon itse, voi verovähennyksiin laittaa kirjanpito-ohjelmasta aiheutuvat kulut. Ulkopuolisen kirjanpidon kulut ovat luonnollisesti myös verovähennyksiin kuuluvia kuluja. Kevytyrittäjän verovähennykset näet täältä.

Alarajahuojennus ja yrityksen verotus
Jos liikevaihto on alle 30 000 euroa, on yrittäjä oikeutettu arvonlisäveron alarajahuojennukseen. Eli yrittäjä saa takaisin kaiken tai osan tilikauden aikana tilitetyistä arvonlisäveroista.

Yrittäjän veroilmoitus
Kirjanpitäjä auttaa veroilmoituksen täyttämisessä. Yrittäjä olisi hyvä myös itse ymmärtää, miten se täytetään.

Kevytyrittäjän verotus
Verotuksen perusasioiden ymmärtäminen  on tärkeää jokaiselle yrittäjälle. Jos kaikki tämä tuntuu työläältä, voi kevytyrittäjyys olla sinulle parempi vaihtoehto. Kevytyrittäjänä et saa omaa y-tunnusta, etkä ole kirjanpitovelvollinen, vaan saat laskutuspalvelun kautta tehdystä työstä palkkaa.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään. Ei sitoutumista, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestä

Kevytyrittäjän verotus vs yrittäjän verotus

Lyhyesti kevytyrittäjä pääsee veroasioissa helpommalla. Kevytyrittäjän tulee tietää millä alv-kannalla laskut tulee lähettää (yleensä 24%). Lisäksi kevytyrittäjältä menee henkilökohtaisen verokortin mukaan ennakonpidätys (eli se veroprosentti, joka kortissa lukee). Kevytyrittäjän ei tarvitse huolehtia yrittäjän ennakkoveroista, alv-ilmoituksista, veroilmoituksista, tilinpäätöksestä tai muista paperitöistä ja byrokratiasta.

Jos haluat nähdä konkreettisesti kuinka paljon rahaa tienaisit kevytyrittäjänä, katso kevytyrittäjän tulolaskuri.

Lisätietoa kevytyrittäjän verotuksesta täällä: Kevytyrittäjän verotus.

Entäs se arvonlisävero?

Arvonlisävero eli alv on kulutusvero, jonka kuluttajat maksavat. Verotus kohdistuu käytännössä kulutukseen, vaikka verovelvollinen onkin myyjä.

Yritysten välisissä kaupoissa arvonlisävero kyllä kerätään, mutta se ei ole osa liikevaihtoa. Arvonlisäverovelvollinen siis lisää arvonlisäveron myymänsä tuotteen tai palvelun hintaan.

Yleinen arvonlisäveroprosentti on 24 %. Jotkut tuotteet ovat alennetun alvin piirissä: tällaisia ovat esimerkiksi elintarvikkeet ja ravintolapalvelut (14 %), kirjat ja lääkkeet (10 %) sekä terveydenhoitopalvelut ( 0%).

Toiminimiyrittäjän omaisuus ja palkka

Toiminimiyrityksen varat ovat samalla myös toiminimellä yrittävän varoja. Sinun henkilökohtainen omaisuus ja toiminimesi omaisuus eroavat toisistaan käytännössä vain kirjanpidon osalta.

Toiminimiyrittäjä ei saa palkkaa, vaan hän voi nostaa yrityksestä itselleen rahaa tekemällä yksityisoton, josta ei vielä nostohetkellä makseta veroja. Verot maksetaan ennakkoveroina, joista puhumme tarkemmin tuonnempana.

Toiminimiyrittäjä ei ole arvonlisäverovelvollinen, jos hänen liikevaihtonsa on tilikaudella alle 10 000 euroa. Arvonlisäverovelvolliseksi on ilmottauduttava itse. Sen voi tehdä joko perustamislomakkeella Y3 tai myöhemmin muutoslomakkeella Y6. Arvonlisäveroa ei siis laskuteta tuotteen tai palvelun yhteydessä, jos yrittäjä ei ole arvonlisäverovelvollinen.

Perustaessaan toiminimeä yrittäjän pitäisi osata arvioida oma ensimmäisen tilikautensa liikevaihto melko hyvin, koska hänen pitäisi tietää, ilmoittautuuko hän arvonlisäverovelvolliseksi.

Jos yrittäjä ei ole ilmoittautunut arvonlisäverovelvolliseksi ja liikevaihto kasvaakin tilikauden aikana yli tuon 10 000 euron rajan, joutuu yrittäjä maksamaan takautuvasti arvonlisäveron koko liikevaihdosta. Tämä voi olla ongelmallista, sillä yrittäjä ei ole kerännyt arvonlisäveroa jo laskutetuilta asiakkailta.

Lisää aiheesta arvonlisävero

PS. Jos tosissasi mietit y-tunnuksellisen yrityksen  perustamista, tutustu UKKO Yrittäjä -palveluun, joka tarjoaa sinulle ilmaisen toiminimen. Lue myös kattava artikkelimme toiminimen verotuksesta: Toiminimen verotus pähkinänkuoressa.

Kevytyrittäjyys vai oma yritys?

Kevytyrittäjyys sopii sinulle kun:

  • Toimintasi on sivutoimista tai keikkaluontoista
  • Haluat testata liikeideaasi
  • Et halua miettiä ennakkoveroja, alveja tai muita ilmoituksia
  • Sinulla on keikka, josta haluat rahat nopeasti tilille
  • Haluat säästyä tilitoimiston kuukausimaksuilta
  • Haluat valita perustatko Y-tunnuksen vai et

Yrittäjyys on sinua varten kun:

  • Aiot toimia yrittäjänä päätoimisesti tai säännöllisesti
  • Sinulla on valmis yritysidea
  • Sinulla on paljon hankintoja, joiden arvonlisäverot haluat vähentää
  • Haluat perustaa toiminimen tai osakeyhtiön tai siirtää kirjanpitosi meille
  • Haluat hakea starttirahaa toimintasi alkuun
  • Tarvitset toimintaasi varten oman Y-tunnuksen tai sinulla on jo sellainen
Askarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö >>

Muita artikkeleita aiheesta Taloushallinto:

  • Taloushallinto Ostolaskujen käsittely

    Onko kuitit hukassa ja ostolaskut kadoksissa sähköpostin syövereissä? UKKO Toiminimiyrittäjyyspalvelun ostolaskut auttavat tässä asiassa. Keskitetty laskujen hallinta varmistaa sen, että kuitit ovat tallessa turvallisessa pilvipalvelussa aina kun niitä tarvitset. Pienyrittäjälle ostolaskujen arkistointi on aina työlästä ja varsinkin tilinpätöksen hetkellä tiedon tulisi olla saatavissa nopeasti kirjanpitäjälle. UKKO Toiminimiyrittäjyyspalvelussa ostolaskut pysyvät tallessa ja kirjanpitokin onnistuu automaattisesti.

    Lue lisää
  • Taloushallinto Vieraskynä: Kuinka helpottaa epätasaisten tulojen budjetointia? – listasimme ja arvioimme tähän parhaat sovellukset

    Jos Excel-taulukoihin perustuvat budjetit eivät tunnu omilta, ei hätä ole tämän näköinen. Nykyään budjetoinnin voi hoitaa helposti myös puhelimeen ladattavalla sovelluksella. Kun budjetointiväline kulkee kätevästi aina taskussa mukana, voi menoja ja tuloja kirjata ylös missä ja milloin vain. Budjetointi voi tuntua haastavalta säännöllisessä palkkatyössä olevallekin, mutta erityisen haastavaa se on monille kevytyrittäjille, joiden tulot voivat vaihdella paljonkin eri sesonkeina. Kuitenkin…

    Lue lisää
  • Taloushallinto Mitä yhdelle laskulle tapahtuu?

    Tämä artikkeli käsittelee kevytyrittäjyyspalvelun lasktusta. Oletko joskus miettinyt mitä laskullesi tapahtuu ennen kuin siitä voidaan maksaa palkkaa? Se selviää tässä artikkelissa. Lasku lähtee maailmalle Kaikki alkaa tietysti laskun teosta hallintapaneelissa. Kun kevytyrittäjä on tehnyt laskun ja hyväksynyt sen lähetettäväksi eteenpäin, siirtyy se UKKO.fi:n ylläpidon tarkistettavaksi. Jos laskussa on jotain epäselvää, esimerkiksi laskun arvonlisäverokanta näyttää olevan väärin tai laskusta puuttuu tietoja,…

    Lue lisää