Arvioitu lukuaika: 4 minuuttia

Instagram yrittäjän markkinointityökaluna – näin otat sen haltuun helposti ja nopeasti

instagram-profiilikuva

Kevytyrittäjänä tai itsenäisenä yrittäjänä Instagramin avulla on helppo luoda pohdittua ja selkeää kuvaa tarjoamastaan palvelusta. Kanava sopii erityisesti palveluille, joissa ollaan tekemisissä visuaalisuuden kanssa, kuten kampaajat, maskeeraajat, taiteilijat tai vaikka sisustussuunnittelijat.

Instagram on yksi tämän hetken suosituimmista sosiaalisen median kanavista ja siksi oleellinen myös monelle kevytyrittäjälle. Henkilökohtaisen käytön lisäksi Instagram on saavuttanut vahvan brändityökalun aseman ja esimerkiksi Facebookiin verrattuna sitoutuminen Instagramissa voi olla jopa nelinkertaista.

Tänä päivänä Instagramilla on yli miljardi aktiivista käyttäjää kuukaudessa ja sovellusta käytetään jopa 53 minuuttia päivässä. Jo 80 % käyttäjistä seuraa yritystilejä ja yli puolet aktiivisista instagrammaajista on löytänyt uuden tuotteen tai palvelun kanavan kautta.

Kokeile kevytyrittäjyyttä jo tänään!

Kevytyrittäjyys on helpoin tapa aloittaa oma yrittäjämäinen toiminta. Voit myydä omaa työtäsi jo tänään, Y-tunnuksella tai ilman. Rekisteröityminen 0 €, ei kuukausimaksuja.
Lue lisää kevytyrittäjyydestäAskarruttaako jokin? Jätä meille yhteydenottopyyntö

Kanavassa käydään useita kertoja päivässä, minkä takia tuotteellasi tai palvelullasi on hyvä todennäköisyys löytyä oman kohderyhmäsi silmien edestä. Käyttäjät ovat tutkitusti kiinnostuneempia tietystä brändistä, jos he näkevät sen juuri Instagramissa.

Mikäli käytössäsi ei siis vielä ole Instagram-tiliä, kannattaa se nyt viimeistään ottaa käyttöön. Alla vinkit askel askeleelta!

Käyttäjänimi

Ensimmäinen vaihe Instagram tiliä luodessa on käyttäjänimen valitseminen. Löydettävyyden vuoksi käyttäjänimen tulisi vastata yrityksesi tai palvelusi muiden somekanavien nimiä.

Profiilissasi, eli biossa, nimen yhteyteen on mahdollista täyttää myös lyhyt esittelyteksti. Tilaa on vähän, mikä tarkoittaa usein perustietoja eli nimeä ja esimerkiksi muutama sinua ja palveluasi kuvaavaa aihetunnistetta, eli hashtagia (esim. #some #laskutuspalvelu). Nykyään Instagramissa on mahdollista avata myös yritystili, jolloin bion toiminnalliset ominaisuudet ovat paremmin yritys- ja palvelukäyttöön suunniteltuja.

Yrittäjän näkökulmasta on fiksua miettiä, minkä tyyppistä sisältöä jakaisi, kuinka usein ja millä tavalla. Koska kilpailu on kovaa, erottautuminen muista alan toimijoista on kaiken a ja o.

Persoonallisuus, aitous ja erilaiset tarinat kiinnostavat ihmisiä!

Käytä omaa itseäsi valttikorttina ja tuo rohkeasti esiin omaa ammattitaitoasi sekä tarjoamaasi tuotetta tai palvelua omalle kohderyhmällesi.

Sisällön suunnitteluun kannattaa käyttää aikaa. Yrittäjän somesisältö on osaltaan myynnin lisäämiseen tähtäävää ja sitä kannattaakin tuottaa säännöllisesti. Yksi hyvä tapa on jakaa oman alan tärppejä – niistä yleisö tykkää!

Tältä näyttää esimerkiksi @UKKO.fi-profiili:

Yhteystietojen lisääminen on helpompaa yritystilissä ja esimerkiksi bion yläosasta käyttäjä voi helposti klikata lähetä viesti -painiketta.

Bioon on hyvä lisätä myös jokin sisältöösi, kuten nettisivuille tai blogiin ohjaava linkki. Linkki ei ole pysyvä, vaan sitä voit vaihdella aina tarpeen mukaan ja tämä kannattaa muistaa esimerkiksi mahdollisten kampanjoiden yhteydessä.

Julkaistujen kuvien yhteyteen kirjoitetut linkit eivät ”aktivoidu”, eli niitä ei voi klikata suoraan ja tämän vuoksi monissa kuvateksteissä ohjataankin juuri bioon, jossa ajankohtaisin linkki näkyy.

Profiilikuva

Toinen yhtä lailla tärkeä vaihe tiliä perustettaessa on profiilikuvan valitseminen. Myös tämän tulisi vastata muiden kanaviesi sisältöä. Jos sinulla on esimerkiksi logo, kannattaa sitä hyödyntää profiilikuvassa.

Instagramissa profiilikuva näkyy pyöreänä 110 x 110 kuvakkeena käyttäjänimen ja bion eli esittelytekstisi yhteydessä. Rajausta ei tarvitse tehdä itse ja kuvaa aseteltaessa Instagram näyttää esikatselun siitä, miten kuva asettuu.

 

Julkaiseminen

Instagramissa kuvien kevyt muokkaus on yleistä ja myös sovellus itse tarjoaa tähän mahdollisuuden. Muita suosittuja mobiilisovelluksia kuvanmuokkaukseen ovat muun muassa Vscocam, Afterlight tai Snapseed. Instagramissa sisältö on tietenkin kuva painotteista ja hyvä idea on esimerkiksi kuvien kautta näyttää oman yrityksen tai palvelun arkea ja tarjontaa.

Instagramissa toimivat aidot ja rosoiset kuvat, joissa tapahtuu tai näkyy jotain mielenkiintoista. Aidot kuvat sitouttavat, kiinnostavat ja pysäyttävät nopeasti selaavan peukalon. Älä siis liikaa silottele kuvia tai sommittele pönöttäviä ihmisiä riviin, sillä tilannekuvat ja vähän vähemmät muokatut otokset toimivat vallan mainiosti.

Yksi Instagramin selkeistä hyödyistä on kuitenkin laaja-alainen hashtagien, eli aihetunnisteiden käyttö. Hashtagien tarkoituksena on liittää julkaisu muiden samalla aihetunnisteella merkittyjen julkaisujen virtaan. Tällä on vaikutusta paitsi löydettävyyteen, myös tunnistettavuuteen. Monilla yrityksillä tai esimerkiksi kampanjoilla on oma hashtag, jota käytetään systemaattisesti kaikissa postauksissa.

Hashtageja voi etsiä, joten on hyvä, että sinunkin julkaisusi näkyvät samalla aihetunnisteella merkittyjen julkaisujen joukossa. Hashtageja käyttämällä voit ansaita suuria määriä orgaanista näkyvyyttä.

Yleisesti hashtageja suositellaan käytettävän 1-5 julkaisua kohden. Sopivien tagien löytämiseksi kannattaa selailla aktiivisesti Instagramia ja katsoa mitä muut käyttävät, sillä ajankohtaisten hashtagien avulla ihmiset löytävät profiilisi näppärämmin. Perussääntö on, että älä käytä liian yleisiä hashtageja, etteivät julkaisusi huku massaan, mutta vältä myös täysin uniikkien tunnisteiden valitsemista.

Alla esimerkki UKKO.fi:n kesäkuva-kilpailusta, jossa hashtageina #kesäukko ja #ukkofi

Instagram hashtagien käyttö

Psst! Kilpailu on käynnissä vielä tämän viikon, joten mikäli ensimmäisen kuvan julkaisu mietityttää, on tässä helppo idea, jolla aloittaa! Muista tägätä mukaan #kesäukko ja #ukkofi.

Halutessaan kuviin voi myös tägätä muita profiileja muodossa ”@käyttäjänimi” jolloin kyseisen profiilin hallitsijalle menee ilmoitus. Tägäys näkyy muille käyttäjille kuvaa klikkaamalla, ja sen kautta merkittyyn profiiliin pääsee helposti.

Julkaisun jälkeen?

Yhteisöllisyys on yksi sosiaalisen median ydin elementeistä, ja myöskään Instagramissa aktiivisuus ei tarkoita ainoastaan oman sisällön julkaisua. Muiden kuvista tykkääminen ja seuraaminen on yhtä lailla tärkeää aktiivisuutta ja vaikuttaa myös muille välittyvään mielikuvaan.

+ Instagram Stories

Koska sosiaalinen media on pullollaan yksityisiä ja yritysten profiileja ei pelkkä läsnäolo riitä. Sisällön tulisi myös olla kiinnostavaa. Instagramissa hyvä tapa kartoittaa omaa kohderyhmää ja kerätä näkyvyyttä on hyödyntää myös sen “stories” puolta.

Instagram stories on sovelluksen sisällä oleva ominaisuus johon voi tallentaa videota tai kuvia niin, että ne ovat näkyvillä ainoastaan vuorokauden verran. Snapchatin kaltainen Instagram Stories rantautui Suomeen elokuussa 2016 ja se on otettu vastaan melko hyvin. Koska Stories-osiota ei kuitenkaan päivitetä vielä yhtä aktiivisesti kuin omaa näkyville jäävää kuvavirtaa,  näkyvyyden saavuttaminen omien seuraajien keskuudessa on teoriassa helpompaa. Stories-tarinat näkyvät kaikille seuraajille, huolimatta siitä käyttävätkö he ominaisuutta itse.

Aiemmin myös kirjoittaneet muun muassa Somemarkkinoinnin perusteet -asioista sekä 7 somevirhettä ja kuinka välttää ne. Klikkaa ja lue!

Kirjoittaja Saara Teirivaara

Saara tuottaa sanoja, kuvia ja tarpeen tullen melkeinpä mitä tahansa muuta jota markkinoinnin maailmassa saattaa tarvita. Erityisen lähellä tämän some-Picasson sydäntä ovat Instagram, lämmin sää, valkoiset tennarit ja kaikki visuaaliset asiat.

Olli Kopakkala

Olli on toiminut tulospohjaisen markkinoinnin parissa lähes kymmenen vuotta. Hän rakastaa rugbyä, ja huonoa huumoria. Olli on ollut mukana perustamassa UKKO.fi:tä vuonna 2012.

Muita artikkeleita aiheesta Markkinointi:

  • Markkinointi Tarjouspyyntöön vastaaminen on nopeuslaji – 7 vinkkiä!

    Monen yrittäjän ja kevytyrittäjän liiketoiminta elää liideistä, yhteydenotoista ja tarjouksista. Nopea vastaaminen yhteydenottoihin ja tarjouspyyntöihin, sekä kohtuullisessa ajassa tavoitettavana oleminen ovat perusasioita yrittäjämäisessä työnteossa. Jos sinulle lähetetään tarjouspyyntö, asiakas on usein tosissaan liikenteessä. Lopullisen päätöksen tehdäkseen asiakas saattaa vielä haluta tarkistaa muutaman yksityiskohdan tai vertailla pakettia kokonaisuudessaan. Oli kyse sitten kummasta tahansa, olet tässä kohtaa vertailussa mukana, mikä on jo…

    Lue lisää
  • Markkinointi Työn hinta Suomessa – kevytyrittäjän sivukulut

    Palkansaajasta kevytyrittäjäksi siirtyvälle työn sivukulujen määrä on suurin yksittäinen muutos. Perinteisessä palkkatyössä työntekijä näkee ainoastaan hänelle maksettavan bruttopalkan ja tästä käteen jäävän nettopalkan. Kevytyrittäjä näkee kuitenkin kaikki työn tekemisestä aiheutuvat kulut. Ensimmäistä laskua luodessa tämä ero saattaa olla monelle yllätys. Tämän vuoksi olemme koonneet tähän kirjoitukseen kaiken, mitä kevytyrittäjän kannattaa ottaa huomioon laskutussummasta sovittaessa. Näin työhön liittyvät sivukulut eivät tule yllätyksenä…

    Lue lisää
  • Markkinointi Miten perustella hinta asiakkaalle?

    Asiakkaalla on useimmiten jonkinlainen budjetti. Budjetin ollessa vaatimaton on selvää, ettei asiakas osta, jos hintasi ylittää heidän maksukykynsä. Toisaalta matala hinta ei välttämättä ole uskottava ja asiakas saattaakin yllättäen valita kalliimman palveluntarjoajan, koska uskoo sen olevan laadukkaampi ja koska hänellä on budjettia käytettävissä tietty määrä. Valmistaudu perustelemaan Kummassakin tapauksessa on tärkeää osata perustella hinta. Kallista hintaa perustellaan esimerkiksi avaamalla mitä…

    Lue lisää