Somevaikuttajan verotus – Tiesithän, että tuotelahjat ja edut ovat verotettavaa tuloa?
Miten toimii somevaikuttajan verotus? Siinä on omat erikoisuutensa, joista jokaisen alan tekijän kannattaa olla perillä. Kaikki alan toimijat eivät kuitenkaan tiedä, että esimerkiksi osa tuotelahjoista ja rahalliset edut tulee ilmoittaa verotuksessa.
- Oletko somevaikuttaja tai aiotko ryhtyä sellaiseksi? Silloin tämä on tärkeää tietoa sinulle!
- Tiedät, miten sometulot ilmoitetaan eri yritysmuodoilla.
- Ymmärrät, miten tuotelahjoista maksetaan verot.
Somevaikuttaja tekee useimmiten työnsä itsenäisenä yrittäjänä. Yritysmuoto vaihtelee: osa vaikuttajista laskuttaa kevytyrittäjänä, osa toimii toiminimellä tai on perustanut osakeyhtiön.
Somevaikuttaja maksaa työstään verot samaan tapaan, kuin muutkin yrittäjät – tuloa verotetaan oman veroprosentin mukaan tai ennakkoveroina, ja arvonlisäverot kerätään laskuttamisen yhteydessä ja tilitetään verottajalle tavalliseen tapaan.
Näiden lisäksi somevaikuttajan tulee kuitenkin ottaa huomioon verotuksessaan esimerkiksi tuotelahjat, alennukset ja esimerkiksi ilmaiseksi saadut tapahtumaliput tai hotelliyöt. Verotukseen voi vaikuttaa myös se, onko tuotteita tai palveluita saanut pyytämättä vai ovatko ne osa palkkiota, jonka vaikuttaja saa vastineena julkaisuista ja näkyvyydestä.
Laki ei sinänsä erottele verotuksessa somevaikuttajia muista yrittäjistä, mutta nämä erilaiset tulomuodot voivat aiheuttaa vaikuttajalle itselleen päänvaivaa. Käymme siksi tässä artikkelissa kohta kohdalta läpi, miten somevaikuttajaa verotetaan ja mitä verotettavia tuloja vaikuttajalla voi olla.
Somevaikuttajan tulovero eri yritysmuodoissa
Kuten muidenkin yrittäjien, myös somevaikuttajan on maksettava tuloveroa. Se, miten tulovero maksetaan, riippuu yritysmuodosta ja nyt käydään läpi, miten homma toimii kullakin yritysmuodolla.
Kevytyrittäjänä tuloverotus on kaikista helpoin hoitaa, sillä verot pidätetään automaattisesti laskutetusta summasta verokortin veroprosentin mukaan. UKKO-palvelu saa verokorttisi automaattisesti verottajalta, mutta jos teet vuoden mittaan muutoksia verokorttiisi, tulee muutosverokortti päivittää itse palveluun, jotta uusi veroprosentti tulee voimaan.
Toiminimiyrittäjänä tulovero maksetaan ennakkoveroina. Ennakkoverot haetaan OmaVerossa ilmoittamalla verottajalle arvio yritystoiminnan vuosittaisista tuloista. Jos yritystoiminta on sivutoimista, mikä on somevaikuttajilla yleinen tilanne, voi yritystoiminnan verot maksaa myös palkkatyön veroprosentissa. Käytännössä siis nostat verokorttisi veroprosenttia sen verran, että se kattaa myös yritystoimintasi tulot ja maksat palkkatyöstäsi vähän enemmän veroa.
Osakeyhtiöyrittäjänä toimiva somevaikuttaja on todennäköisimmin päätoiminen yrittäjä ja tulot ovat kasvaneet jo melko suuriksi. Tässä kohtaa osakeyhtiö onkin hyvä ratkaisu, sillä vaikuttaja voi päättää, kuinka paljon nostaa yrityksestään palkkaa. Tuloveroprosentti määräytyy tämän palkan mukaan.
Tuotelahjat ja rahanarvoiset edut
Somevaikuttajalle tuotelahjat ja rahanarvoiset edut ovat myös verotettavaa tuloa. Somevaikuttaja saa usein työstään rahallisen korvauksen, mutta korvaus voi joskus koostua myös osittain tuotteista tai alennuksista. Myös nämä tuotteet ja edut tulee ilmoittaa verottajalle ja niistä on maksettava verot.
Tuotelahjat ja edut ilmoitetaan veroilmoituksella. Toiminimiyrittäjä ja osakeyhtiöyrittäjä ilmoittavat ne yrityksensä ilmoituksella eli elinkeinotoiminnan veroilmoituksella. Kevytyrittäjä taas lisää nämä henkilökohtaiselle esitäytetylle veroilmoitukselleen.
Kevytyrittäjän kannattaa pitää kirjaa tuotelahjoistaan vuoden mittaan voidakseen kerran vuodessa ilmoittaa ne veroilmoituksella. Toiminimi- ja osakeyhtiöyrittäjä taas voi merkitä tuotelahjat kirjanpitoonsa. Joskus tuotelahjasta saa kuitin, joskus taas ei – jos kuittia ei ole, voi yrittäjä laatia siitä kirjanpitoa varten oman kuitin. Tuotelahja tai etu merkitään kirjanpitoon sille päivälle, kun se on saatu.
Tuotelahja tai etu ilmoitetaan verotuksessa sen käyvän arvon mukaan. Käypä arvo määrittyy sen mukaan, minkä hintainen tuote olisi ollut, jos vaikuttaja olisi ostanut sen itse. Jos vaikuttaja on saanut alennuksen vaikkapa jostain palvelusta, ilmoitetaan alennuksen rahallinen arvo. Tuotelahjoista ja eduista ilmoitetaan aina arvonlisäverollinen hinta.
Jokaiselle someyrittäjälle, toimi sitten omalla Y-tunnuksella tai ilman Y-tunnusta, on tärkeää selvittää jokaisen tuotelahjan ja edun rahallinen arvo. Tämä voi selvitä suoraan lahjan tai edun tarjoaman yrityksen yhteyshenkilöltä tai vaikkapa heidän verkkokaupastaan.
Tuotelahja vai tavanomainen mainoslahja?
Joitain tuotelahjoja ei tarvitse ilmoittaa verotuksessa. Tämä saattaa kuulostaa alkuun sekavalta, mutta ero verotettavien ja verottomien lahjojen välillä on helppo tunnistaa.
Tuotelahjasta ei tarvitse maksaa veroa, jos tuotelahjan arvonlisäverollinen myyntihinta on alle 50 euroa. Tämä koskee tuotelahjoja, jotka voidaan katsoa tavanomaisiksi mainoslahjoiksi eli tuote on lähetetty yrittäjälle ilman, että vastineeksi odotetaan näkyvyyttä tai muuta työpanosta.
Jos taas yrittäjä saa tuotteita vastineeksi näkyvyydestä, sisällöistä tai mainostamisesta, ovat tuotteet aina verotettavaa tuloa, vaikka niiden arvo olisi alle 50 euroa. Ero on siis siinä, onko tuotelahja tarkoitettu mainoslahjaksi, vain kiinnittämään vaikuttajan huomio – vai onko se osa korvausta sovitusta työstä.
Somevaikuttajat saavat tuotelahjoja sekä korvauksena tehdystä työstä, että ihan muuten vain. Yritykset saattavat lähettää lahjana tuotteita vaikuttajille, ilman, että vaikuttaja on niitä pyytänyt ja pyytämättä erikseen tuotteilleen näkyvyyttä. Tällöin jää vaikuttajan oman harkinnan varaan, esitteleekö hän tuotteita kanavissaan vai ei. Tuotteet ovat tässä tapauksessa verotettavaa tuloa, jos niiden arvo on yli 50 euroa.
Toisaalta tuote voi olla osa vaikuttajan palkkiota: rahallisen korvauksen lisäksi esimerkiksi sovitaan, että vaikuttaja saa pitää itsellään vaikkapa esittelemänsä vaatteet. Tällöin vaatteet ovat verotettavaa tuloa.
Kaupalliset yhteistyöt ja niiden palkkiot
Kaupalliset yhteistyöt ovat yleisimpiä vaikuttajien tulonlähteitä. Kaupallinen yhteistyö tarkoittaa sitä, että vaikuttaja esittelee jonkin yrityksen tuotteita tai palveluita omissa kanavissaan korvausta vastaan.
Palkkio kaupallisesta yhteistyöstä voi olla ainoastaan rahallinen, se voi koostua rahallisesta palkkiosta ja tuotelahjoista, tai pelkästään tuotteista tai eduista. Vaikuttaja sopii jokaisesta yhteistyöstä asiakkaansa kanssa erikseen.
Jos moni yhteistyö tuo vaikuttajalle palkkiona vain tuotelahjoja, voi yrittäjälle käydä niinkin, että maksettavaa veroa kertyy enemmän kuin tuloja. Tässä vaikuttajan kannattaakin olla tarkkana ja miettiä, paljonko pelkkiä tuotteita työn vastineeksi tarjoavia yhteistöitä kannattaa ottaa vastaan.
Valitse oikea arvonlisäverokanta
Suurin osa vaikuttajatyöstä on Verohallinnon määritelmien mukaan markkinointityötä: somekanaviin tai vaikkapa asiakkaan blogiin yhteistyönä tuotetut sisällöt edistävät asiakkaan näkyvyyttä ja joskus suoraan myyntiä. Markkinointityön arvonlisäverokanta on 24 %.
Vaikuttajan työhön voi kuitenkin liittyä muunlaisia työprojekteja kuin markkinointityötä. Moni vaikuttaja on alansa ammattilainen ja käy esimerkiksi luennoimassa oman alansa tapahtumissa tai koulutuksissa. Myös erilaiset juonto- ja muut esiintymiskeikat ovat vaikuttajien keskuudessa yleisiä.
Luennointi laskutetaan myös tavallisella 24 %:n arvonlisäverokannalla. Esiintymispalkkiot taas ovat lähtökohtaisesti arvonlisäverottomia. Jos esiintyjä on kuitenkin ilmoittautunut ALV-rekisteriin, kuten somevaikuttaja yleensä on, laskutetaan esiintymispalkkiot alennetulla 10 %:n ALV-kannalla.
Näiden vaikuttajatyöhön liittyvien töiden lisäksi moni vaikuttaja tekee myös muita työprojekteja. Yleistä on tehdä esimerkiksi liikkeenjohdon konsultointia, vaikkapa viestintäsuunnittelua tai markkinoinnin projekteja – sometyötä tehdessä näistä aiheista kertyy usein kokemusta ja osaamista, jota voi hyödyntää lisätulojen hankkimisessa.
Toisaalta somevaikuttajalla saattaa olla myös täysin some- ja markkinointityöhön liittymätön ammatti, johon liittyy myös laskutettavaa työtä. Näitä töitä laskuttaessa arvonlisäverokanta määräytyy toimialan ja työtehtävän mukaan.
Helpotusta ALV-ilmoitteluun?
UKKO Toiminimi on yrittäjän ystävä: hoidamme ALV-ilmoitukset puolestasi ja neuvomme tarvittaessa oikean ALV-kannan valinnassa.Vaikuttajan verovähennykset
Vaikuttajana voit myös tehdä verovähennyksiä. Kevytyrittäjänä ilman omaa Y-tunnusta, voit ilmoittaa hankintoja ja kuluja henkilökohtaisella veroilmoituksella tulonhankkimisvähennyksinä. Omalla Y-tunnuksella toimiessa taas voit vähentää hankintojasi ja menojasi omassa kirjanpidossasi. Ilman omaa Y-tunnusta kevytyrittäjän verovähennykset ovat hiukan rajatummat, kun taas omalla Y-tunnuksella toimiessa toiminimen verovähennysten mahdollisuudet ovat laajemmat.
Tyypillisiä vaikuttajan verovähennyksiä ovat esimerkiksi pienhankinnat. Tarvitset sisällöntuotantoon yleensä ainakin kännykän tai tietokoneen. Nämä ovat vähennyskelpoisia hankintoja, jos käytät niitä vaikuttajan työssäsi. Lisäksi sinulla voi olla tarve hankkia esimerkiksi kamera, mikrofoni, lisävaloja videoiden kuvaamiseen, ja kuvan- tai videon muokkaamisen tarkoitettuja tietokoneohjelmistoja. Tällaiset suoraan työssäsi käyttämäsi laitteet, välineet ja ohjelmistot ovat vähennyskelpoisia.
Lisäksi vaikuttajana voit vähentää esimerkiksi vakuutuksia ja nettiliittymän. Vaikuttajien keskuudessa on yleistä tehdä töitä omasta kodista käsin, jolloin voit tehdä veroilmoituksellasi myös työhuonevähennyksen. Jos vierailet asiakkaiden luona, voit vähentää myös matkakulujen korvauksia.
Lue myös
Vili-koira on vaikuttaja ja toiminimiyrittäjä: ”Kaduttaa, etten aloittanut someyritystä jo pentuna”
Mitä yrittäjyys vaatii? Tarkistuslista yrittäjäksi aikovalle